Monday, September 5, 2011

ceritera raya..

assalamualaikum..

Alhamdulillah..masih dipanjangkan usia menjengah bulan syawal ini..meninggalkan ramadhan yang mulia..semoga ketemu lagi di tahun hadapan..

first syawal-seperti biasa, akan bergegas pulang ke kampung halaman di Kg Loyang, Sanggang, Temerloh Pahang. selalunya awal sikit keluar utk memastikan kami semua sempat bersolat sunat hari raya di kampung, tapi syawal kali ini, keluar agak lewat..makanya..merempitlah kami semua sebanyak 3 buah kereta..kereta saya yang di depan sekali..dan sewaktu sampai di kem durian tunggal yang sudah ditinggalkan (kem itu tidak lagi digunakan) seekor babi hutan (babi tunggal) melintas di depan keretaku..mujurlah sempat brek..dalam keadaan kelam kabut mengejar masa, kereta plak dlm kelajuan 130km/j di jln kampung, kehadiran si makhluk Allah itu sangat mengejutkan saya si driver.. mujurlah Allah menyelamatkan kami dan masih mengizinkan kami berjemaah solat sunat aidilfitri tahun ini..alhamdulillah..moralnya, bersiap siaga terlebih dahulu..betapa pentingnya menepati masa.. 

raya kedua-syawal kali ini agak berbeza kerana keadaan aki yang semakin uzur. terbaring lemah mengundang sayu di hati. tapi, satu yang dapat kulihat, aki akan tersenyum dan tergelak kalau muhammad fathi bersalam dan mencium pipi tuanya..saya gembira melihat senyuman di sebalik lelahnya dia.pun begitu, raya kedua dia bersemangat utk ke rumah enjang yang buat open house dan house warming..sampai kena angkat dan letak aki kat kerusi roda dia..tapi puas hati sebab dapat tunaikan hasrat aki nak tengok rumah enjang. dalam pukul 11, saya bertolak balik ke kg relai, Kuala Lipis..sangatlah mendebarkan kerana hanya berdua dengan Muhammad fathi sahaja, tapi alhamdulillah..Allah bersama kami..muhammad fathi tidur di sepanjang separuh perjalanan, dan separuh perjalanan lagi, kami hanya berbual- moralnya, tawakkal hanya pada Allah..insyaAllah ada jalan keluar..

sehingga sabtu, saya masih berada di Kuala Lipis..air masih menjadi masalah utama di sana, dari jam 10pg hingga 11 mlm, penduduk kampung akan keputusan bekalan air. urusan mandi, membasuh kain dan pinggan mangkuk hanya akan dilakukan pada sebelah malam..saat ini terasa betapa nikmatnya kurniaan Allah yang jernih itu..betapa beharga nya setitik air. betullah kita akan lebih menghargai apabila ianya sudah tiada.

sabtu- saya terlepas satu acara yang sangat saya tunggu. Allah tidak mengizinkan saya berada di sana, mungkin ada rezeki, ada umur..insyaAllah tahun depan saya akan menyertainya..

Ahad- keadaan adik saya yang mengidap SLE itu sangat membimbangkan.rancangan asalnya, saya akan menghantarnya ke klinik awal pagi, namun disebabkan kehadiran tetamu dari terengganu, juga rakan serumah saya suatu ketika dulu di sarawak, urusan kliniknya ditangguhkan hinggalah Allah izinkan kami bertamu di Klinik Sulaiman Temerloh jam 6.30ptg. berada di sana hinggalah 7.30mlm. Doktor hanya menggeleng kepala melihat keadaannya. memberi dua pilihan, samada ingin dihantar ke hospital atau sekadar menerima dan memakan bekalan ubat yang akan dibekalkan. pilihan kedua dpilih, bukan apa..kesnya ada di HUKM dan telah menjadi pengajaran pada kami, bagaimana doktor2 di HOSHAS yang terpaksa merefer dan merujuk pada satu ke satu ke doktor yang berlainan hingga akhirnya dia terpaksa di refer ke HUKM jua akhirnya. lagipun adik saya sangatlah anti pada nurse2 pelatih di HOSHAS satu ketika dulu yang membuatkan tangan kecilnya menjadi lebam2 akibat susah nak cari urat utk mengambil darah! alhamdulillah, hari ini keadaan dia semakin cerah..insyaAllah biiznillah..



No comments:

Post a Comment