Sunday, October 2, 2011

ohh facebook...

assalamualaikum..

Segala pujian buatMu yang tidak lupa untuk MEMBERI, sedang hambaMu ini selalu lupa untuk BERSYUKUR. TERLALU banyak nikmat yang Allah beri, tidak kita hargai, yang kita cari apa yang tiada pada kita. selalu lupa apa yang ada pada kita, dan selalu menyintai apa yang ada pada orang lain. mengharapkan apa yang ada pada orang lain menjadi milik kita juga. bersyukurlah!!! setiap manusia ada bahagiannya..

Pagi Ahad yang indah. selama hampir dua bulan, sejak Ramadhan hingga menjelang Aidilfitri dan perginya arwah aki, rutin hidup saya keluar dari norma kehidupan biasa. selalunya pergi ke sekolah mengambil masa tak sampai lima minit, tapi selalunya dalam dua bulan ini, saya berulang dari kampung yang mengambil masa empat puluh minit ke sekolah. tak jauh sangat pun, tapi sedikit memenatkan. makanya, jarang la saya online dan mengadap laptop lama-lama. sekarang barulah ada kelapangan, tetapi idea pulak yang menghilang.

apabila membuka laptop, saya akan ke facebook, blog2 yang 'wajib' baca, check email dan menambah sikit ilmu dari manafaat teknologi sekarang. apabila membuka akaun facebook, perubahan demi perubahan dibuat oleh admin facebook. ramai yang merungut. tidak selesa dengan perubahan baru yang dibuat oleh facebook, dengan komen daripada friends yang dapat dilihat oleh friendsss yang lain, walaupun tiada kena mengena. apapun yang ditulis oleh friend, akan dapat dilihat oleh orang lain. emmm..memang agak tidak selesa. big boss facebook kata, "aku punya facebook, suka hati akulah nak buat camane..hangpa suka sangat kat facebook aku ni..hangpa ikut je la.." begitulah lebih kurang mungkin komen balasannya daripada rungutan orang ramai.

pun begitu, orang kita dan orang-orang bukan dari kalangan kita ni terus addicted dengan facebook. termasuk saya? saya rasa saya taklah addicted sangat. ada masa,saya buka..tengok2 cerita dan berita terbaru kawan-kawan. sesekali komen dan like...itu saja..sehubungan dengan perubahan baru facebook tu, maka ramailah sahabat2 minta tolong unsubscribe nama dia di sebelah kanan tu..supaya komen2 dia tidak terlalu di'public'kan serata dunia. walaupun saya terbaca nota -minta-tolong tu..tapi saya tak buat pun..sebab saya rasa sahabat2 saya yang terpilih tu tak la jenis mengarut sangat. kalau ada yang mengarut saya akan unfriend je..kalau tak nak komen menjadi tontonan awam,janganlah komen..kalau komen pun, komen yang baik-baik saja, sebab kita hari-hari pun memang kena buat yang baik-baik aje..jangan buat yang tak baik. kalau fikir balik, kita ni hari-hari 24/7..setiap saat menjadi tontonan malaikat yang mencatit dan menjadi tontonan SANG PENCIPTA MANUSIA DAN PENCIPTA SEGALA YANG ADA DIDUNIA INI..apalah nak ditakutkan takat menjadi tontonan dalam facebook tu...betul tak?

itulah kan..semakin hari, semakin canggih manusia..semakin sempit dunia. facebook ini membuatkan semua manusia tau cerita awak, kalau awak jenis suka bercerita..manusia tahu awak marah, kalau awak jenis suka luahkan kemarahan di wall facebook, manusia tahu awak berharta, kalau awak jenis suka tunjuk gambar harta2 awak..manusia tahu awak sedang bahagia, bila awak tunjuk gambar keluarga bahagia atau status awak stail dalam hati ada taman dan bunga sedang berkembang mekar. semua jadi terlalu open dengan teknologi hari ini. hatta dalam masjid pun boleh buat status " tengah tunggu nak solat isyak berjemaah..banyak pahala dapat  bila berjemaah..."  aduhhh laaa...

Kesimpulannya, berpada-padalah dalam segala hal..nak berfacebook, jangan sampai runtuh rumahtangga, nak berfacebook jangan sampai anak kelaparan, nak berfacebook jangan sampai bermasam muka dengan jiran, dan lebih afdhal kalau yang dah senja tu..pakat2 la gi ke surau masjid, dari rajin ke Pusat Jalur Lebar Komuniti (ni kes dalam felda saya je mungkin..) semoga kita semua dan zuriat keturunan kita dilindungi dari fitnah dunia yang makin mencabar ini..semoga Allh selamatkan kita..

2 comments:

  1. sayalah antara org yg tak terpikat dgn fb...:)
    (walaupun pernah ada akaun sekejap)

    ReplyDelete
  2. waa..bagusnya AHP..skrg ni tak kira budak2 thn 1 sampai veteren2 semua ada fb..

    ReplyDelete