Thursday, August 18, 2011

sebak..

assalamualaikum..

hari ke 17 Ramadhan..salam nuzul Al-Quran..

seminggu yang berlalu..saya dalam keadaan yang sangat tidak keruan..kenapa?entahlah nak kata PMS tak juga..tapi kesebakan yang nyata..sebak..sayu..pilu..serabut..ribut..serius!!..segalanya berlegar dalam hati dan kepala saya..

setelah hampir 2thn 4bln peristiwa itu berlalu..saya masih mengenang dia,masih terasa sebak dan sayu..salahkah saya berperasaan begitu?masih teringat, kenangan ramadhan dengannya..walaupun hanya sempat 2 kali ramadhan saja dengannya..walaupun hidup kami berjauhan..tapi rasa itu berbeza..sebelum ramadhan lagi,dia akan ingatkan dirinya dan galakkan saya utk bangun tahajud di malam hari. sebolehnya dia akan mengejutkan saya untuk bangun bersahur..walaupun kadangkala saya yang miscalled dia dulu..ketika saya balik bercuti..habis bazar ramadhan kami jelajah..dari lipis sampai temerloh..kalau di jerantut..mesti dia cari gulai asam rom ikan baung kenahak..(betul kot nama ikan tu...) kalau di Lipis, mesti dia cari rendang hitam yang famous tu...yang peliknya..apa yang dia suka makan..akhirnya akan menjadi feberet saya juga..dia banyak ajar saya makan makanan yang femes di daerah Lipis, cam sambal hitam,,,fuuhh..memang best laaa..sebelum puasa baru ni..saya sangat merindui dia..dan ketika itu,saya keluar ke jerantut..selalunya kalau saya lapar tahap gaban sekalipun,saya tidak akan makan keseorangan di restoren..hari tu entah kenapa..saya dengan selambanya masuk ke restoren yang biasa saya dgn dia makan gulai asam rom tu..saya makan sambil mengelap airmata, pertama sebab sangatla pedas..(dah lama saya tak makan situ..terasa kepedasannya luar biasa) kedua..sebab teringat kat dia..huhu..dan Ramadhan kali ini, sekalipun saya tidak pernah ke pasar ramadhan Jerantut..saya takut kang saya nangis sambil berjalan..sobs..sobs..saya juga merindui suaranya mengalunkan bacaan Al-Quran ketika berterawih..di siang hari,mesti saya tasmik dia sebab malam nanti dia kena jadi imam...rindunya kat dia..huhu..

semalam seperti biasa, saya akan bersembang dengan my handsome boy..

ummi: sapa name ummi
muhd: aicah
ummi:pandai..sape nama muhd?
muhd: muhd apis (selalu menggelarkan dirinya al-hafiz...semoga anak ummi benar2 menjadi hafiz Al-Quran satu hari nanti cam arwah abah)
ummi:sape nama abah?
muhd:????
ummi: Muhamad Fuad..
muhd:abah?
ummi: abah muhd dah takde..dah meninggal..
muhd: tak..tak ninggal..abah ada..ada kat umah mama..
ummi: itu abah adik anas...

Ummi terus rasa sebak..Muhammad Fathi dan semakin besar..semakin bijak..semakin memerhati dan mencari..ummi dia pula semakin sebak nak bercerita..

hari ini, malas melayan lara hati saya keluar untuk mencari baju raya muhd.mujurlah pakngah muhd,abang fauzan dan kakak afiah(sepupu muhd) rajin melayan kami berdua. saya pergi ke bank dulu untuk mengeluarkan duit..riuh si kecil itu mengajak ke kedai.."nak li aju aye.." katanya. puas saya memujuk supaya diam..sampai di kedai..saya berjumpa dengan baju yang berkenan..tetiba plak dia nampak sorang abang tu pakai kasut berlampu lip lap lip lap kat kasut dia..dia heret saya ajak pilih kasut camtu gak..hehe..akhirnya saya jumpa saiz dia dan cuba pakaikan kat muhd..padan! malangnya dia tak nak tanggal dah kasut tu..terpaksa hulur kaki dia kat kaunter pembayaran...huhu..muhd..muhd..seronok sangat saya rasa, bila tengok dia seronok pakai kasut berlampu tu..terhibur jugak hati ummi..






1 comment:

  1. Salam.

    Sya singgah sini baca semua artikel yg menyentuh rasa. Semuga tabah dan kuat semangat selamanya.

    pst : singgah melalui blog cetusanhati.com (ada link anda di situ)

    ReplyDelete