Friday, May 11, 2012

Kem Pemantapan Sahsiah Pelajar 2012

assalamualaikum warahmatullah wabarakatuh..

Alhamdulillah..minggu lalu adalah minggu yang sibuk buat saya. selepas selesai menuai hasil di PBAKL, keesokannya, saya ke Kem Tentera Darat Batu 5, Mentakab Pahang untuk program Kem pemantapan Sahsiah Murid 2012, anjuran sekolah saya. terdapat dua buah sekolah lain yang sama2 join program tersebut disebabkan tiada kekosongan dalam jadual kem yang sentiasa sibuk menerima tetamu program2 seperti itu. saya memang sangat meminati aktiviti lasak seperti itu, bila dioffer jadi guru pengiring, saya sangatlaaahhh sukaaa..hehe..

Day 1 - Rabu 2 Mei 2012

sampai dalam kul 3.30 petang. taklimat dan bina khemah..malas nak cite panjang..layan gambar ye..


petang dan malam tu,murid2 sedikit terkejut dengan disiplin askar2 yang ketat..salah skit kena denda..cam ni..

malam tu, ice breaking..ramai dh yang menangis..kami guru2 kena tengok je..semuanya di handle oleh askar2 tu..

day 2 - khamis 3 Mei 2012

aktiviti2 lasak diteruskan..hari ni ada flying fox,blind trail, petang ada litar tinggi (panjat cam spiderman tu..) berakit dan jalan atas air (guna tali).

pasang alat keselamatan utk flying fox

muka masing2 cuak jee..hehe..

anda kenal siapa spiderwoman ini?

dan malam tu..ada aktiviti solo drop atau night walk..setiap sorang murid dikehendaki berjalan mengikut tali yang disediakan sambil disakat oleh 'hantu' upahan..menangis2..ada yang sampai pengsan..termuntah..memang kedengaran agak tidak sesuai..saya rasa jua begitu, tapi, apa yang dapat diterapkan disini..kebergantungan kita pada Allah taala..time ni la bergunanya ayat kursi yang diajar..mereka beramai2 membaca sekuat2 hati..lagi disakat, lagi kuat zikir, tahlil, takbir dan ayat kursi yang dibaca..ada tu sambil terbaca doa makan...hehehe..lawak sungguh..

day 3 - Jumaat 4 mei 2012

majlis penutup dan pulang..sangat penat, sebab saya tidak tidur malam sebelumnya..saya tinggalkan muhammad selama 3 hari 2 malam..ada kawan2 (baru berkenalan di kem..) menyatakan pada saya, kuat sungguh akak,kalau saya mau nangis dah bila anak tipon...hehe..memang hampir menitis airmata saya bila mak tipon, cakap muhammad nak cakap dengan saya, mak cakap muhammad tunggu saya kat depan rumah petang hari kedua tu..so, bila saya cakap dengan dia tu..dia ok skit..tapi macam2 dia tanya..
"mi kat mane? bila umi nak balik?"
"umi kat hutan la sayang..umi jaga kakak2, abang2.."
"muhammad nak ikut.."
"takleh la sayang, sini banyak nyamuk, ulat, pacat, lintah.."
"ada musang tak umi?"
"umi tak jumpa musang lagi..esok umi balik ye.."

bila sampai rumah je..dia langsung tak berenggang dengan saya..sibuk tanya umi jumpa musang tak?hehe..saya cerita pengalaman kat kem tu kat dia..berkerut2 muka dia dengar..

" baca quran je..semua musang, nyamuk, hantu lari.."

hehe..ayat yang keluar dari mulut muhammad..yess..serius dan sangat spontan keluar dari mulut dia..tak sangka..macam ayat orang tua plak..

satu pengalaman yang menyeronokkan bila join program ni..murid2 pun ramai yang suka walaupun agak penat, lasak dan menakutkan..semoga ada manafaatnya pada murid2 semua..



10 comments:

  1. Assalamualaikum...

    :)...hai ju.
    emmm tempat yg sama sek ju wat utk budak2...tp thn lepaslah :)

    ReplyDelete
  2. tersenyum membaca...mm lasak jugak ummi muhd ni ye...

    ReplyDelete
  3. Masa Bina Insan Guru lynn pernah rasa semua tu...pernah la masa GSTT join urusetia tuk student. Bila kena sendiri..baru tau..seram..takut..tapi memang best..

    Sian Muhammad...kena tinggal ye..

    ReplyDelete
  4. tempat penginapan utk guru ok tak?

    ReplyDelete