Monday, August 29, 2011

hari terakhir dalam ramadhan kali ini..

Assalamualaikum..

Salam ramadhan terakhir tahun ini. pastinya persiapan menyambut syawal sedang rancak berjalan. budaya kita, syawal terlebih disambut sedang ramadhan yang mulia disambut biasa-biasa. ada pula yang susah hati untuk menyambut ramadhan, takut kelaparan bila nak menyambut syawal terasa baru lepas bebas dari penjara. harap-harap kita takde la macam tu.r amadhan kali ni, honestly..tidak cemerlang pencapaian saya. harap2 puasa dan amalan saya diterima dan semoga dosa-dosa saya diampunkanNYA..sesungguhnya RahmatMu meluas, ampuananMu menggunung..redhaMu perlu ku raih..rahmati kami ya Rabbi..ampuni kami ya Rabbi..redhai lah kami ya Rabbi..

Pagi tadi mngemas rumah, terjumpa album coklat yang tertulis di cover nya.."sweet memory"..emm..gambar2 dalam tu memang sangat sweet..selalunya bila tgk gambar tu..mesti sayu je rasa hati..tapi pagi tadi saya tengok sambil tersenyum puas hati. kenapa yer? saya rasa pelik..sebab saya sangat berpuas hati melihat gambar2 kami berdua sejak hari pernikahan, waktu honeymoon kat sarawak, gambar kenangan di majlis perkahwinan kak de dan perkahwinan jumli..tersenyum dan terus tersenyum sehingga ke helaian terakhir..

Mungkin saya tahu sebabnya, dalm hati saya berkata, alhamdulillah..Allah temukan syg dengan abg..Allah takdirkan syg bertemu jodoh dgn abg..walaupun sekejap tapi syg pernah memiliki abg..walau hakikatnya abg milik Allah..syg pun milik Allah..syg pernah memiliki kasih sayang abg..syg pernah disayangi abg..pernah menjadi suri hati abg..alhamdulillah..

syg puas hati, sebab sepanjang kita kawin..syg tak pernah tinggikan suara dgn abg..abg pun tak pernah marah syg..syg mmg selalu merajuk dgn abg, tapi abg pandai pujuk..kita tak pernah gaduh sepanjang kita 3 tahun kita kenal dan kawin..syg bahagia sgt dgn abg..

walaupun abg tak pernah dgr syg membahasakan diri syg ummi..tapi abg dah tinggalkan zuriat yang sangat berharga buat kita. sekurang-kurangnya ada waris abg..ada zuriat keturunan abg..yang bakal mendoakan abg..insyaAllah muhammad akan jadi anak soleh..dia juga kenal abg..sejak akhir2 ni dia selalu nak gi masjid. nak solat. nak jadi imam. selalu dia cakap dia nak jadi hafiz.. abg tau..sekali tu muhammad jadi imam, anas anak kak cah jadi makmum dia..sempat adik rakam dalam kamera, kitorang semua gelak tengok gelagat dia..sempat la sampai 3 rakaat, tapi tahiyat takde..berdiri nak masuk empat rakaat, imam dah lari..makmum pun terus kejar imam..lawak sangat..abg pun tak sempat dgn anas kan..anas tu anak susu syg..waktu dia kecil dulu kesian kat dia, sebab tak leh nak menyusu dengan kak cah..jadi syg susukan dia..jadi dia adik beradik susu dengan muhammad. dia rapat sgt dgn muhammad. seminggu tak jumpa mesti bising muhammad ajak syg gi umah mama ( kak cah)..

abg, syg harap bekalan2 yang syg bekalkan untuk abg, mak dan ayah sampai kat abg,  mak dan ayah.. ramadhan nak habis dah..syg yakin Allah beri nikmat yg abg tak terhingga di dalam sana tu..nikmat dlm taman2 syurga..abg ..maafkan syg ye..kalau syg ada wat salah silap..syg tau sepanjang abg takde..syg byk buat silap..dulu kalau abg ada..abg tegur..tapi sekarang..syg kena ingat sendiri..

oklah..sekarang syg dah tak sedih sgt dah..sengaja je nak cerita..macam syg cerita dgn abg..sebab rasa lama dah tak dapat bercakap macam ni..huhu..semoga Allah panjangkan umur syg dalam keberkatan..supaya dapat meghantar bekalan buat abg, mak dan ayah kat sana..insyaAllah..

Saya memang tak dapat nafikan rasa hati saya untuk mengingati dan mengenang dia..tapi itu tak bermakna saya sedih atau saya lemah..atau tidak kuat..saya kuat bila ingat dia, bila ingat dia..saya akan ingat hakikat hidup ini, saya akan ingat yang saya akan menyusuli dia nanti, saya akan ingat yang kita semua adalah milik Allah..Allah pemilik sekelian Alam..

SELAMAT HARI RAYA AIDILFITRI...MAAF ZAHIR BATIN...





2 comments:

  1. semoga sabar dan tabah selalu serta syawal kali ini membawa pengertian yang baru.

    ReplyDelete
  2. insyaAllah AHP..smg syawal ini membawa sinar baru buat kita semua..doakan sy ye..

    ReplyDelete