Sunday, October 30, 2011

bakal menerima kehadiran 'orang baru'...

assalamualaikum..

Alhamdulillah..terasa malam ni ada sedikit kelapangan memandangkan si kecil saya sudah lena...dan..oohh..sebenarnya masih ada tugasan sekolah untuk pengumpulan data murid-murid masih belum selesai, namun..biarkanlah buat sementara waktu kerana hati dan jari ini bagai ditarik-tarik untuk ditarikan di dada keyboard ini. kerja..ianya takkan selesai sehingga mata ini ditutup buat selamanya.

Kesempatan dua hari yang terluang, saya gunakan untuk balik kampung. kemana?Kg Relai, Kerambit Kuala Lipis Pahang. kampung tempat bersemadinya arwah suami,mak dan ayah mertua saya. tujuan sebenar, bukan sekadar untuk menemui adik2 saya yang dah lama tak jumpa.(.kali terakhir berjumpa selepas aidilfitri yang lalu..oppss....kalau aidilfitri..baru lagi laa)....emmmm...sebenarnya..adik ipar saya bertunang semalam dengan anak dara salah seorang pakcik yang tinggal di kg sg soi kuantan. makanya, berarak la kami beramai2 ke kuantan semalam. cadangnya nak tidur di kuantan..tapi last minit, terpaksa balik memandangkan kebanyakan dari adik2 tu nak bergegas balik ke universiti2 masing2 dan tempat2 kerja masing2..

Ini adalah pertunangan kedua dalam tahun ni dalam keluarga di kg Relai..dan mungkin akan ada yang ketiga di penghujung tahun ini. nasihat kak long.kak ngahnya dan org2 tua yang lain.."deme buat serentak je la kenduri nanti..senang kerja..kita ni takde orang tua..sekali harung kan senang.." semoga Allah permudahkan urusan anak2 yatim piatu itu..amin ya rabb..

Balik ke kampung, satu perkara yang sangat menggembirakan saya..bukan apa..selain mengimbau memori, saya seronok dan terkesan sangat2 dengan ketabahan kesebelasan adik beradik arwah..yang tetap tabah,sabar, hepi, tenang, berkerjasama, bersatu hati..dan banyak lagi nilai2 murni kalau nak di'list'kan walaupun mereka semua insan2 terpilih yang diuji Allah..bukan senang weii..nak memujuk hati saat orang lain hepi sekeluarga dengan mak dan ayah yang ada untuk menempuh hari demi hari, menyambut raya dan tentunya ketika nak menyambut kehadiran 'orang2 baru' dalam keluarga..yang menyarungkan cincin buat tunang2 adik2 tu, tak lain tak bukan siapa lagi..kalau bukan pengganti mak nya..kak long mereka laa..sedara mara mengusik 'mak muda'..umur 32 tahun..berperanan menggantikan mak dalam semua perkara. 

energy saya kembali di'charge'..saya perlu lebih kuat dan tabah dari mereka..dan tak lupa..saya juga perlu membantu mereka andai diperlukan..saya sayangkan adik2 saya disana..sebab mereka punya orang2 yang menyayangi saya tanpa syarat..mereka tetap adik2 saya sampai bila2..insyaAllah..




1 comment:

  1. Alhamdulillah...slamat terima menantu ye aishah.. seronok baca.. tsenyum akak..smga Allah tingkatkan ketabahanmu dik..

    ReplyDelete