Tuesday, April 10, 2012

muhammad fathi dah besar..

asssalamualaikum..

Alhamdulillah..segala puji buatMu Ya Rabbi..

Sudah 7 hari Muhammad berusia 3 tahun. sudah besar anak ummi ni. perangai dia pun dah macam-macam ragam dah. tapi semuanya menghiburkan hati. sejak dua menjak ni habit dia bila ummi balik sekolah, mesti dia tanya " ummi dah solat?"..atau soalan dia," ummi  dah solat kat sekolah?" dia akan check solat saya. hehehe..so, kalau balik sekolah tu, bila dia dah keluar soalan tu, jadi cepat-cepatlah ye amik wudhu' nak solat..mungkin dia nak ingatkan saya, jangan lengah solat.

tapi yang nak tergelaknya, dia tanya kita dah solat belum, bila kita tanya dia..dia pun belum solat...hehe..kami selalu tengok astro oasis yang indahnya iman sebelum azan tu kan ada tunjuk tsunami kat Indonesia. dia selalu tanya, "kenapa ummi ombak tu besar" "kenapa rumah dia jadi macam tu?" macam2 soalan dia keluar. saya pun terangkan yang tu semua kejadian Allah buat, sebab ada salahnya orang kat situ, orang taknak solat, taknak dengar cakap mak ayah dia. dia diam je..pastu mesti sibuk nak amik wudhuk. then saya pun selalu cakap kat dia, Allah marah kita kalau kta tak solat. dia pun sibuk nak amik wudhuk time kita nak berwudhuk, siap bebel lagi kat kita.."mi ni..nanti Allah marah muhammad nanti..muhammad takut, muhammad nak solat..nanti Allah sayang muhammad"..siap amik wudhuk, dia tercegat je tengok kita solat..dia berdiri, rukuk, sujud pastu bangun gi main..heheh..kadang tu langsung tak solat..siap wudhuk, terus main..tak solat pun...huhu..

Impian kami sama, nak menunaikan umrah. tapi belum cukup persiapannya. jadi, saya selalu cakap kat dia, muhammad stop la beli mainan..kita simpan duit nak gi mekah ye..dia ingat sangat pesanan saya, pernah baru ni pergi ke pasar panas (tempat barang2 banyak jual borong) kat bandar puat jengka, dia siap ingatkan kami semua, " kita tengok je..jangan beli.." tapi sampai dipenghujung pasar tu, ada plak orang jual bantal sponge bob.."mi..fang fok" (dia tak reti sebut sponge bob) maka umminya pun ulang semula ayat dia, "muhammad kan kata, kita tengok je..jangan beli.." hehehe...

satu perangai dia bila dah masuk tiga tahun ni, dia takleh tengok gambar arwah abah dia. mak cerita, waktu saya gi sekolah, dia tengok gambar arwah abah dia, dia menjerit2, "nak abah!! nak abah!!"...huhu..haru saya dengar cerita mak. so, sekarang saya simpan je la album arwah abah dia. baru ni yang buat saya syahdu nya bila dia cakap kat saya, " mi..abah sebenarnya tak ninggal kan..abah buat kerja kat sekolah je kan.." huhu...adoi laaa...saya rasa dia saja buat helah bela diri untuk menyenangkan hatinya. saya pun terangkan kat dia, hakikat sebenar yang abahnya memang dah meninggal, tapi muhammad ada ummi, ada wan, ada ciknah,ada ciknab, ciknor, cik aroi, cikli..pakngah..ada mama..ummi sayang muhammad, wan sayang muhammad..semua orang sayang muhammad..ermmm..baru la dia senyum.. sambil angguk-angguk kepala..tapi dalam hati dia, saya masih sangsi..sememangnya dia seorang yang sangat pemerhati. mungkin sebab dia tengok sepupu2nya ada abah..ermmm..takpe sayang..ummi ada..ummi jadi ummi muhammad..ummi pun leh jadi abah muhammad..bukan ke kita dah biasa main bola sama2..silat2 sama2..main lumba lari sama2...(saya pun dah semakin ganas sejak akhir2 ini...huhu..)


 gambar waktu umur dia 1 tahun 4 bulan..gigi ada tiga batang...hehe..

anak ummi sayang. semoga kamu membesar sihat, bijak dan soleh..semoga Allah lindungi kamu dari fitnah dunia ini. jadi anak soleh ye sayang...

9 comments:

  1. Salam kenal ummufathi...:)
    Moga muhammad tabah macam umi yea sayang..

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam kenal siti..erk..nama kita lebih kurang sama laa..:)

      Delete
  2. Sedih sangat...semoga dia menjadi insan yang kuat..tabah...

    ReplyDelete
    Replies
    1. amin..tima kasih acik lynn..kata muhammad..

      Delete
  3. semoga Muhammad jadi anak yang taat dan cepat dewasa tuk jaga ummi.. seronok ummi dapat abeskan masa dengan muhammad nanti. muhammad anak ummi yang soleh

    ReplyDelete
    Replies
    1. amin ya rabb..kecik ni penat skit..tp nnti bila besar mesti rindukan dia waktu kecik..betul kan..

      Delete
  4. Sedihnya akak membaca entri ini..semoga Ummi kuat dan tabah.
    Allah menguji hambanya mengikut kemampuan hambanya..
    Ujian utk akak ketiga-tiga anak akak OKU malah akak bekas pesakit
    kanser..Akak baca entri Ummi memberi semangat utk akak lebih kuat..
    Semoga Muhammad Fathi berjaya dunia dan akhirat dan blh menjaga Umminya nanti..Amin..

    ReplyDelete
    Replies
    1. saya baru jenguk blog akk..tabahnya akak menghadapi ujian anak2 akak tu..betul kan..setiap ujian yang Allah beri berbeza..smg kita dapat sama2 kongsi ketabahan yg ada..

      Delete
  5. ololo...comeynye fathi...hurm, sabar akak...Dy x akan uji hambaNya kalau tahu kita x dpt harungi walaupun pahit...

    ReplyDelete