Thursday, April 12, 2012

Allah..banyaknya nikmatMU..

Assalamualaikum warahmatullah wabarakatuh..

Selamat malam semua sahabat2 pembaca dan salam ukhuwwah..lain macam sikit intro malam ni.

semalam, bumi Malaysia, Indonesia terutamanya, India,Thailand,Myanmar dan mungkin beberapa negara di Asia tenggara terlibat merasai gegaran gempa bumi yang berlaku di Acheh. Allahu Akbar, MasyaAllah..semoga Allah melindungi kita semua dari bala bencana di bumi ini. Alhamdulillah,amaran tsunami ditarik balik walaupun sebelum itu suasana agak panik dengan amaran supaya penduduk berdekatan pantai tidak mendekati pantai dan tidak melakukan aktiviti laut.

begitu kuasa Allah, kuasa yang tiada tandinganNYA..sekali diarah, kun fayakun..dunia ini terlalu kecil pada kehebatan dan keagungan kuasaNYA..cuma kita, manusia yang selalu terlupa..walaupun amaran tsunami telah ditarik balik, namun amaran hari kiamat tetap kekal hingga tiba masanya-qoute from FB.

semoga kita mengambil iktibar dari kejadian semalam, dan sementara ada masa lagi ni,marilah kita muhabasah diri kita, sejauh mana hitungan amalam baik kita, berbanding hitungan dosa kita...sekurang-kurangnya setiap hari ada masa untuk kita bermuhasabah, dan perbaiki diri..untuk peringatan diri saya sendiri...

saya perasan, setiap kali diuji, saya tenang, hati saya sangat hampir denganNYA..DIA tempat saja mengadu susah payah segala derita perasaan, hanya DIA yang Maha Mengetahui. Dia tempat saya berserah segalanya. saya serahkan segala-galanya pada DIA..terlalu asyik..terlalu tenang dan sangat  merindui sangat2 itu, kerana saya rasa,sekarang saya makin kurang merasai itu smua..sangat sedih..terasa macam saya terlalu mengejar dunia, saya rindu saat saya sujud dalam solat isyak selepas doktor memberitahu anak dalam kandungan saya sudah meninggal dunia, bukan saya sombong, bukan saya ego, konon2 saya suka diuji, tapi saya rindu untuk sentiasa dekat denganNYA..Astaghfirullah..

kini, saya tahu,saya semakin selesa. saya sudah dapat menyesuaikan diri dengan status diri ini. saya takut, saya takut ayat2 yang keluar dari bibir dan tulisan saya menggambarkan seolah-olah saya sudah terlalu kuat, terlalu sabar terlalu tabah. sedangkan hakikatnya saya tiada apa-apa..semuanya dariNYA..jika tidak diberi ujian, kekuatan,ketabahan dan kesabaran itu..saya hanyalah saya yang sangat dhaif..Allahu Rabbi..ampuni saya ya Allah..ampuni saya.

saya semakin takut, bila semakin banyak pujian melalui apa yang telah saya lalui..tujuan utama saya menulis dalam blog ini, untuk mengingatkan diri dan sahabat2 pembaca, hargai,syukuri dan sayangi apa yang kita ada pada hari ini, saat ini kerana mungkin esok lusa apa yang kita ada itu dipulangkan kepada Yang Hak..dan saya juga ingin mengingatkan diri saya dan sahabat2..kadangkala, kita berfikir yang kitalah yang paling susah paling diuji tetapi masih ramai lagi yang diuji diluar sana.. saya sering kongsikan kisah2 kematian dan kesakitan yang dihadapi oleh sahabat2..antaranya yang sakit kronik berpanjangan, diuji penyakit anak, diuji Allah anak2 OKU..apabila kita diuji, lihatlah mereka2 ini..pastinya kita berkata..Allah..banyaknya lagi nikmat yang Engkau kurniakan pada aku..

pujian, kata2 semangat, doa daripada kalian antara jalan dan sebab penguat semangat saya, tapi seperti yang saya nyatakan tadi...semuanya dari Allah..terima kasih yang tak terhingga buat kalian yang sudi singgah di blog saya yang tak seberapa ini. ramai yang share kisah saya di blog mereka..saya baca, saya hargai, semoga pembaca2 blog ini dapat manafaat dari apa yang saya ceritakan. yang bergaduh dengan suami mungkin boleh brbaik smula bila baca kisah saya yang dalam sekelip mata saya kehilangan orang yang tersayang, yang baru kehilangan suami dapat kutip sedikit sebanyak semangat dari saya yang mungkin senior sikit..tapi ingat, semuanya dari Allah..saya hanya makhluknya yang punya sedikit masa dan berniat untuk berkongsi cerita..

ingatlah, saat selepas kesusahan pasti datang kesenangan, bukankah dalam surah al-insyirah atau alam nasyroh dah jelas tentang itu. dan alhamdulillah..dalam meniti hidup yang penuh liku itu..penuh pancaroba, penuh onak duri ini, Allah hiburkan saya dengan rezeki yang tidak disangka2..sebelum saya diberi rezki ini (APC) saya hampir down sangat nak buat kerja..ada sedikit konflik dengan rakan sekerja..saya seringkali menjadi mangsa..tapi saya diamkan saja..saya niatkan segala yang saya buat kerana anak2 murid saya, yang kebanyakannya adalah jiran2 saya, anak kawan2 saya, saudara mara saya..kalau ikutkan hati memang saya nak tukar sekolah..tapi Alhamdulillah..Allah pujuk saya,dan saya selalu berfikir, saya pernah berada dalam situasi macam ni, suatu hari dahulu di Sarawak..saya ingat akan pesan2 arwah abang..banyak perkara yang menjadi favorite tugas saya saya lepaskan, saya mengalah saja..tapi Alhamdulillah..Allah beri ujian..dan Allah hiburkan dengan nikmat2NYA yang tak putus2..Allahu Akbar..ampuni hambaMU ini ya Allah..andai sedikit terleka, terlalai dengan dunia..

saya pun bukanlah baik sangat...manusia biasa..tapi saya sangat berharap agar dapat hidup dengan baik2 sehingga akhirnya mendapat pengakhiran yang baik..yang matlamat utamanya, supaya saya dapat bertemu Allah, menemuiNYA membawa hati yang salim, iman yang kukuh dan amal yang ikhlas..dan akhirnya semoga kami sekeluarga dapat bertemu di Jannah FirdausNYA..dan semoga sahabat2, saudara2 dan pembaca2 menjadi jiran2 saya di sana..amin ya rabb.. 

2 comments:

  1. Lynn pun rasa yang sama..bila kita diuji..kita menangis di sejadah..kala itu..rasa Allah dekat sangat dengan kita..sesungguhnya dia ada dengan kita tak kira kita susah atau senang..cuma kita yang kadang alpa tentang Dia..Nauzubillah..biarlah Dia dekat di hati..

    ReplyDelete
  2. Betul tu dik Ummufathi..Akak selalu fikir apa jadi kalau Allah tak uji kita..

    Anak sihat dan normal, bekerja..mungkin akak sibuk nak pergi melancung,sibuk dgn kerja tiada masa dgn keluarga.Paling teruk lalai perintah Allah....lagilah byk dosa.Allah sayang kitalah Dia uji kita..Bila sakit kita berzikir dan berselawatkan..Dapat pula anak2 Syurga blh bantu akak kat akhirat nanti..Tapi nak sabar yg payahnya dgn dugaan yg bertalu-talu...

    Datang sini sambung baca entri lama2..

    ReplyDelete