Tuesday, April 17, 2012

Aktiviti Muhammad Fathi

Assalamualaikum warahmatullah..

salam ukhuwwah sahabat2 semua..

sekarang saya masih di sekolah..sementara menunggu waktu tasmik, hati teringat kepada anak di rumah..apalah yang sedang dilakukan sekarang ni ye..

Muhammad fathi, nampak sedikit perubahan aktivitinya sejak 2 minggu ni..entahlah mungkin sebab perubahan umur barangkali. yang paling ketara ialah jadual tidurnya. sebelum ini, dia akan bangun lewat setiap pagi, pukul 9pagi tu paling awal la dia bangun, tapi sekarang, 7.30 pagi atau paling lewat 8 pagi dia dah bangun. lepas tu, dia tak tidur dah sampailah malam hari, tapi awallah dia tidur..pukul 8.30malam dia dah lena..paling lewat 9.30malam..

kedua aktiviti menonton televisyennya. jika sebelum ni, dia kurang berminat menonton tv, sekarang macam dah jadi habit dia. wonderpets adalah program favourite dia..pada saya, program tu ok, sebab ada nilai murni nak tolong orang. selain tu, upin ipin, boboiboy dan yang paling saya terkejutnya, dia suka tengok TVIQ.. saya pun jarang buka TVIQ,tapi sejak akhir2 ni sepupu2 dia yang dah sekolah tu buka, jadi dia suka jugak la..dia suka tengok kanak2 dlm TVIQ buat eksperimen..pertama kali dulu, dia tengok budak2 tu buat belon dalam belon..dengan gigihnya dengan mengajak saya buat eksperimen tu..saya pun buatlah satu aktiviti belon dalam belon tu..alhamdulillah, dengan bantuan sepupunya, afiah (dah darjah 3) kami berjaya buat..apalagi dia..punyalah suka..then kali kedua, baru-baru ni, dia tengok eksperimen buat kapal terbang..bukan kapal terbang pun sekadar kipas yang terbang tu je..dua tiga hari la dia merengek ajak saya buat jugak..mujurlah wan dia rajin melayan dia..jadilah satu kipas yang saya sendiri tak terfikir nak buat camtu..hehehe...kreatif wan dia..terima kasih mak..saya balik sekolah,muhammad dengan happy nya tunjuk kat saya aktiviti dia hari tu...

waktu petang pulak, saya memang wajibkan dia turun tanah untuk outdoor activity..macam2 kami main, main bola, main lari2, kejar2, joging..kalau saya latih budak sekolah main bola jaring (hari khamis ni lawan..huhu) dia pun ikut sekali..lari la dia keliling padang..kadangkala dia bosan, sebab tu kan permainan orang perempuan...kejar burung tengah padang sekolah..saya tak kisah dia main rumput ke apa..yang penting, dia berpeluh dan lasak..baik untuk kemahiran psikomotor dia..

jika dah seharian penat, maka malam tu penatlah layunya matanya..tapi saya akan pastikan dia mengaji dulu..dengar taklim dulu..baru boleh  tidur..kadang2 sangat susah nak ajak dia mengaji..tapi kena gigih la jgk..dulu saya target dia dapat hafal surah 3 qul kan..sekarang ni surah al-ikhlas boleh la..yang lain masih tak boleh lagi..saya kena lebih gigih berusaha..saya tertarik dengan teknik al-baghdadi tu..agak2 muhammad mesti seronok belajar mengaji sambil ketuk2 camtu..tambahan pula, dia memang minat mengetuk..dah cuba call ALC yang terdekat..tapi tak berjawab..usaha lagi..

setakat ni, dia sudah boleh mengira 1-10, dalam B.M dan B.I..A,B,C pun dah leh sampai F...saya pun tak ajar saya semua tu..setakat dia tengok kat youtube je..anak orang lain dah boleh membaca sejak kecil..tapi saya tak la target setinggi tu. dia pun dah leh selawat, istighfar, tasbih, tahmid dan tahlil..nak suruh dia baca dan hafal surah2 pendek...mungkin saya perlu lebihkan usaha bila umurnya dah mencecah 3 tahun ni..banyak sangat target, takut tak tercapai lak nanti..maklumlah saya ni pun on off gak dalam nak mendidik dia..

mendidik anak bukan senang. tambahan pula,saya yang keseorangan ni..oppss..tidak, mujurlah mak dan adik saya membantu.kepenatan dan kesibukan seharian kadangkala melemahkan semangat saya..tapi saya kena recharge the energy..camne? saya baca blog2 tentang pendidikan anak2..tentang kejayaan orang lain dalam mendidik anak2..jadi saya pun bersemangat la semula...doakan saya ye kawan2..

4 comments:

  1. hebat jgk muhd..kalah dah fawwaz ni...insya Allah ummi fawwaz pun akan lebih gigih gak mcm ummi muhd ye...senyum skmo...

    ReplyDelete
    Replies
    1. kak pae..biasa2 je..umi nya ikut mood gak mengajar dia..huhu..

      Delete
  2. Alhamdulillah Allah temukan saya dengan ummufathi ni..Banyak saya belajar..

    harap-harap ummufathi dapat share lebih lagi tips2 seharian dalam menerapkan cara hidup islam dalam jiwa kita dan anak..

    "Ya Allah...hanya kepadaMu kami sujud..hanya kepadaMu kami mohon pertolongan..."

    ReplyDelete
    Replies
    1. i.allah..sama2 kita kongsi tips2..saya pn byk kena blaja lg..

      Delete