Tuesday, April 10, 2012

si merah ku sayang..

assalamualaikum...

alhamdulillah..hari ni saya sangat gembira. ada sebab saya gembira, nanti saya cerita ye..tapi yang mula-mulanya nak cerita pasal hari ni saya gi servis kereta. memang dah awal-awal plan nak gi servis kereta hari ni,sebab milleage dah over dan esok, insyaAllah saya akan ke Raub menziarahi kakak2 saya disana. haruslah saya servis kereta dulu. saya takde masalah dalam servis kereta, sebab sememangnya slalu ikut jadual, tempatnya plak, memang tempat mula2 saya beli kereta tu..so, no problem..habislah hampir RM200 utk sekali servis.

then, masuk bab kedua..inilah point utamanya..saya nak buat alignment dan balancing dan saya nak tukar tayar belakang kasi dok depan dan tayar depan kasi dok belakang. (apa ayat aku ni???) part ni memang saya tak pernah buat. takut, berdebar-debar...takut kena tipu je dengan toke kedai tu..bukan apa, saya tak pernah buat benda alah tu semua..kenapa nak buat juga..sebabnya, hari isnin baru ni saya dengar dalam radio ikim orang tu cakap yang jangkahayat tayar hanya 2-3 tahun saja..dengan gigihnya saya dan adik membelek2 tayar untuk mengetahui tarikh buat tayar tu..dan setelah diselidiki, maka kompom tayar tu dah hampir tiga tahun. saya pun dengan sedaya upaya berusaha untuk menjaga keselamatan si merah kesayangan saya. saya menjenguk ke sebiji demi sebiji buah kedai..(sori..ayat memang hancuss) akhirnya kedai ketiga yang lengang dari sebarang pelanggan saya singgah..itupun setelah buat u-turn. dibukanya tayar kereta saya..dan didapati sebiji tayar tu telah botak teruk dan siap bergaris2 keluar benang.. Allah..duit lagi...terpaksalah saya tukar tayar tu...huhuhu..demi keselamatan si merah dan keselamatan kami sekeluarga..saya sanggup berkorban wang ringgit...huhuhu...

akhirnya, hampir RM500 saya habiskan hari ini untuk si merah saja..amboiiii banyaknya...si merah< sila beri perkhidmatan terbaik untuk kami!!!...

sebenarnya dulu waktu dengan arwah abang, saya selalu ikut dia servis kereta..buat balancing dan alignment kereta..tau la skit2..tapi dulu sebagai pengikut setia je..sekarang kita kena buat sorang2...huhu..abang, mesti abang suka kan tengok sayang sekarang ni..abang tau..semua dah sayang buat..dulu waktu kat sarawak dulu nak servis kereta pun tunggu abang datang baru servis, sekarang ni sayang dah biasa buat semua tu sendiri..betullah macam abang kata dulu, "kalau abang takde, abang yakin sayang boleh berdikari"...ermm...betulllll laaa..abang...terima kasih percayakan sayang..terima kasih atas semua tunjuk ajar abang pasal kereta..terima kasih atas kasih sayang abang pada sayang...

ehsan pakcik google


p/s: pasal apa saya happy sangat hari ni??..Alhamdulillah..pagi tadi GB saya panggil saya dan ucapkan tahniah, rupanya saya dianugerahkan APC..alhamdulillah..pendorong semangat untuk terus brbakti pada anak bangsa..

4 comments:

  1. assalam...tahniah atas aPc ye..moga terus bsemangat...

    ReplyDelete
  2. tahniah...mmm...Allah bagi 'hadiah' utk ketabahanMu..smga terus kuat ye...

    ReplyDelete
  3. Salam...tahniah ummufathi dapat APC...moga terus bersemangat n cekal mendidik anak bangsa...:)

    ReplyDelete
  4. terima kasih..semoga kita semua trus bersemangat untuk memberi manafaat pada org lain..

    ReplyDelete