Sunday, November 7, 2010

antara realiti dan memori..

Salam..


Segala puji buatMu Ilahi..

Masuk malam ni, dah tiga malam aku susah nak tidur..terasa sesuatu yang berat dan sesak menghimpit dada, tak terluah dek kata-kata. Setiap kali pejamkan mata, aku seolah-olah berada di Masjid Jerantut menunggu dia selesai solat..dan sekali lagi aku terkejut dan terjaga. Itu kisah lebih setahun setengah yang lalu.. ya Allah bantulah hambaMu ini..



Masih begini.. dan apa yang aku lalui ini seperti aku lalui 2 tahun yang lalu, saat aku kehilangan anak sulungku. Setiap kali aku hendak lelapkan mata, aku terasa seperti berada di pasaraya sedang membeli belah kelengkapan bayi yang bakal lahir 2,3 minggu lagi.. saat itu, dia masih disisi mendengar luahanku dan memujukku agar tidur semula..



Mungkin benar pesanannya saat akhirnya, jangan fikir bukan-bukan..tenangkan fikiran..



Melihatnya Muhammad yang sedang lena di sebelahku, membuatkan aku terbuai-buai kenangan lalu..aghh..antara reality dan memori…muhammad sedang membesar dan terasa cepatnya masa berlalu apabila bibir kecilnya sudah pandai memanggil umi, meminta apa yang dimahu..terasa baru semalam dia diazankan..seperti baru semalam aku dikhabarkan tentang kemalangan yang menimpa abahnya..



Kini Muhammad sudah pandai menyebut papa..kadangkala bapak…terasa sesak nafas dan perit leher menelan air liur..bukan takut pada tibanya masa untuk menerangkan kepada dia, bahawa abahnya telah tiada, bukan takut..tetapi rasanya belum bersedia..mungkin 2, 3 tahun lagi barulah tiba saat itu..tapi aku perlu bersedia, perlu tabah dan kuat unuk menceritakan dan menjawab soalannya yang bakal keluar dari mulutnya tanpa menitiskan setitik air mata..



Banyak perkara telah aku lalui, alhamdulillah..tarbiyah Allah ini mengajar aku satu yang amat bermakna iaitu sabar. Dan apa yang aku lalui jua mungkin memaknakan satu rasa dewasa pada diri..aku lalui fitnah itu tanpa setitik airmata pun menuruni pipi. Bukankah itu satu kejayaan buat seorang yang berwajah sedih sepertiku..



Sayang, kawan abang tertengok gambar kita kat laptop abg baru ni..sori yer..


Gambar yang mana satu bang?


Gambar kat Sarawak..


oo..takpe la bang..nak wat camne..lagipun gambar tu tutup aurat kan..


dia kata muka saying muka sedih..


yeke..haha..aku tergelak..camne dia tengok, bkan ke waktu tu kita hepi..


tah la,dia kata dia ada blaja psikologi kat U dulu..



abang, sayang dah lalui banyak perkara sejak abang takde ni..kalau abg tgk keadaan syg, mesti abg leh proud la..tak macam dulu..tekanan kat sek ckit, ngadu kat abg, nangis..konflik pandangan ckit, ngadu kat abg, nangis..nak beli barang pun kadang2 kena abg brainwash supaya pandai say no kat salesman tu..skrg ni syg dh pandai nak syarah kat salesman pun..sayang pun dah leh drive jauh2..tak penakut cam dulu lagi…tak cengengeng cam dulu lagi..Cuma bila rindu giler2 cam skrg, baru syg nangis..sori abg…syg termenangis lagi..



Ya Allah, ya tuhanku..aku redha atas segala yang berlaku, Cuma kerinduan ini memaksa airmata ini mengalir lagi..ampuni aku ya Allah..ampuni dosa arwah suamiku, tempatkan dia dikalangan org2 yang soleh..jadikan kuburnya taman dari taman2 syurga, amin ya Rabbal Alamin..





Rindu,

Ummu fathi,

FJU @ 10.38pm

No comments:

Post a Comment