Tuesday, November 9, 2010

bestnye jadi macam diorang..

Salam,


Alhamdulillah, masih dipinjamkan oleh Allah hayat dan tenaga untuk meneruskan perjuangan ini.



Minggu ini minggu peperiksaan akhir tahun bagi sekolahku. Agak ringan sedikit tugasan memandangkan kelas tasmik telah ditutup berakhir khamis minggu lepas. Cuma data2 terbaru perlu diupdate untuk dibawa ke tahun depan. Dan juga persediaan untuk memindahkan segala barang2 untuk pindah ofis baru di bangunan baru, seperti yang disuarakan oleh GBku dalam mesyuarat lepas, kemungkinan besar aku dan seorang lagi guru j-QAF tidak dibenarkan mempunyai meja di staff room, maknanya aku hanya perlu berada di bilik j-QAF yang besar di bangunan baru sana. Alamak boringnya!!..selalunya awal-awal pagi dah bising menjamu selera kat staff room, tahun depan aku kena terus ke bilik j-QAF je la yer..emmm..tak syok!!nanti mesti rindu kak midah..dan yang lain2..:(



Emm..sementara tengah menjaga budak2 tengah exam, aku asyik melihat pada murid tahun satu yang sedang rehat. Seorang murid perempuan tengah duduk diatas bangku di taman,sambil memakan keropok. Kakinya terjuntai sambil dihayunkan. Disebelah seorang murid lelaki yang cute, juga ditangannya ada keropok..sambil menikmati keropok, mereka tergelak-gelak gembira. Kedua-duanya cute dan comel. Dan aku mengenali mereka. Anak muridku.



Seronok ku lihat mereka, setelah habis kerepok, si budak lelaki yang mempunyai lesung pipit yang dalam dipipinya bangun dan menarik tudung yang dipakai budak perempuan itu, budak perempuan itu menjerit dan bangun mengejar budak lelaki yang telah melarikan diri sambil ketawa. Aku yang melihat hanya tersenyum.



Seronok kan jadi kanak-kanak. Semuanya best, makan best, main best, belajar best…teringat zaman kanak-kanakku. Di tanah ini aku berlari-lari, di tanah ini juga aku belajar dan di tanah ini juga mengajar aku mengenal ABC..



Seronoknya mereka berlarian, tiba-tiba si perempuan itu berjaya mencapai baju budak lelaki itu. Di tariknya hingga hampir terjatuh. Budak lelaki itu menjerit dan menolak tangan budak perempuan itu, sekali lagi dia terlepas dan terus berlari laju meninggalkan budak perempuan itu.



Seronok…tiada masalah yang perlu difikirkan. Hanya suka suki, riang ria..dan berlari-lari ke sana sini. Biasanya aku akan terjerit2 melarang mereka berlari, takut terjatuh, tapi seingat aku, dulu aku juga suka berlari..:) biasalah budak2…



Bunyi loceng mengejutkan aku dari lamunan. Masa sudah tamat, kertas peperiksaan ku kutip dan berlalu keluar dari kelas menuju ke staff room. Aku seronok disini..walau seribu halangan menghalang, walau seribu dugaan menduga, aku akan terus tetap disini..di bumi ini..insyaAllah..


ummu fathi,
SKJU @ 1.59
09112010

No comments:

Post a Comment