Friday, December 10, 2010

kerjaya impian..

salam ukhuwwah..

Alhamdulillah segala puji buat Ilahi kerana dengan limpah kurnianya dapat lagi kita bersiaran di laman ini..

wahh..cam nak ceramah je :)..takpe..syukur..Alhamdulillah..kena syukur sokmo tau..banyak nikmat Allah bagi yang kadangkala kita tak sedar pun kita menikmati nikmat itu..contohnya, nikmat sihat dan masa lapang terutama buat cikgu cikgi kakitangan kerajaan macam aku ni..alhamdulillah..

walaupun aku kakitangan kerajaan yang sedang bercuti tapi hakikatnya apabila dipanggil bertugas, kami perlu datang bertugas. dan sebenarnya dalam cuti persekolahan macam ni pun, guru2 ada jadual bertugasnya sendiri. walaupun tidaklah tiap2 hari kena gi sekolah. begitulah hidup seorang guru.

aku suka jadi cikgu. orang kata, jadi cikgu tak glamer..tak seglemer jadi doktor, arkitek, lawyer, engineer..walaupun tak glemer, aku tetap suka..sebab aku bukan gila glemer pun..hehe..kalo nak glemer, lama dh aku join gadis melayu..wakakak..boleh gitu..:) (tak sedar diri betui..adushh..)



best tau jadi cikgu ni..aku suka main2 ngan budak2..kadang2 tu saja je aku usik murid2 aku..luar kelas aku memang sempoi ngn depaorg, tapi waktu aku ngajar..ada gak yang kena baling dengan bekas pensil aku..ganaskah aku? tapi sebenarnya niat utama aku nak mengajar sbb mengajar inilah medan dakwah aku supaya cita-cita aku tercapai..apa cita2 aku? cita-cita suapa Islam terbilang..kembali berada di puncak kecemerlangannya..takbir!!!..

family aku ramai jadi pendidik..dua org pak sedara aku lecturer..kalau guru sekolah menengah dan rendah tu lagi berlambaknya..sebab tu terinfluence kat aku..sebab dari kecik lagi selalu dengar citer pasai kerjaya ini..tapi adik beradik aku, cuma aku ngan abng je jadi cikgu..dua orang adik aku engineer, dua org lagi kerjayanya tanam anggur..aku pun tak faham, bilalah aku leh makan anggur diorang tu..takpelah..Allah tak beri rezeki lagi la tu..insyaAllah..ada rezeki sok..merasalah aku..

yang adik aku sorang tu, dah 40kali dh minta PTD..(tipu je..) bukan exactly 40 kali..40 kali tu cuma balaghah je..maknanya banyak kali dah..:) tapi belum rezeki lagi..susah gak nak cari kije dgn course dia yang advanced tu..political science you..aku rasa dia sesuai jadi tok penghulu la..oppss..silap..bukan tok, cik penghulu..a.k.a cik penggawa...hehe..

bila tiap kali adik aku yang sokmo minta PTD tu balik dr exam or interview PTD, selalu dia citer camne soalannya..aku rasa cam teringin sgt sesekali nk join interview dia..aiya..ngade2 tul..bukan..niat utk menambah pengetahuan dan mencabar keupayaan diri je..

apapun..aku syukur sgt2 sbb aku tak sesusah adk2 aku nak cari kije..sbb aku dapat jadi cikgu ni pun belum sempat aku konvo lagi..sampai maktab aku kat sarawak dulu tu nak hantar aku balik semula..katanya not qualified sbb x konvo lagi..aci ke gitu..aku dah diterima, dah sampai kat kuching sarawak nun pun....suka-suki dia je nak hantar aku balik semula ke kampung..malu la beb..mak ayah aku dah siap buat kenduri waktu aku nak berangkat tu..hehe..alhamdulillah Allah izinkan rezeki jadi cikgu tu tetap rezeki aku..HEP maktab tu tarik balik kata2 dia then aku dengan suka hatinya dapat menyambung pengajian aku utk dapatkan diploma pendidikan..huh!! penuh cabarn hidup aku kan...

doakan supaya adik aku 2 org tu dapat kije tahun 2011 ni yer..dua2 tu ada degree..mungkin belum rezeki lagi..and moral of the story nye malam ni sebnarnya aku nak citer..tidak semua keinginan kita mudah dicapai..pasti ada cabarannya..apapun, usaha dan terus usaha dan doa..insyaAllah..ada rezeki ia pasti milik kita...

oklah..renungkan lah apa yang aku tulis ni..terutama buat anda yang masih belum tercapai impian anda..

ummufathi @ FJU,
10/12/2010

No comments:

Post a Comment