Thursday, December 30, 2010

2010 bakal melabuhkan tirainya

Bismillahirrahmanirrahim..

Alhamdulillah, wa syukru lillah..wassolatu 'ala Rasulillah..

salam ukhuwwah..teman-teman maya sekalian..

masa terus berlalu..sedang diri ini masih begini..alangkah untungnya mereka yang sentiasa berusaha ke arah kebaikan, yang menjadikan hari ini lebih baik dari hari semalam dan esok lebih baik dari hari ini..

ya Allah, ampunilah kami atas segala kelalaian kami, ampuni kami atas segala kelemahan kami, Engkau yang Maha Perkasa, Engkau yang Maha Sempurna..

2010 membuka cerita dengan segala yang baru..suasana persekolahan di tempat baru..(walaupun sebenarnya sudah biasa, sekolah tempatku belajar, akhirnya kini sekolah tempatku menabur budi dan bakti) rakan2 sekerja yang baru, semangat yang baru..segalanya seperti...baru refresh...

alhamdulillah..Allah berikan nikmat ketenangan disini, di tempat tumpah darahku..aku tenang kembali ke kampung halamanku..semangatnya berbeza dari tempat2 lain yang pernah kujejaki, ya, mungkin kerana anak muridku adalah anak2 jiranku, sahabatku, dan saudara2ku..

dalam ketenangan kadangkala ada geloranya, Allah tidak akan biarkan hambanya berkata aku beriman, sedangkan dia tidak diuji..muhammad yang selalu berselang seli demam dan batuknya memaksa aku tidak hadir bertugas. untuk rekod, tahun ini, 4 kali terpaksa ambil CRK (cuti rehat khas). sebab anak aku dan sekali mak tak sihat..Alhamdulillah, aku tidak pernah ditimpa ujian sakit sepanjang tahun ini..Alhamdulillah..nikmat sihat yang jarang orang syukuri..

tahun ini juga, orang yang terdekat ramai yang telah pergi tidak kembali..antaranya jiran2, saudara mara dan yang terbaru berita yang sampai ke tanganku pagi tadi, saat mesyuarat guru kali pertama sedang berlangsung, k.la mesej menyatakan suami kak zi meninggal dunia, akibat accident di Sri Aman Kuching Sarawak..Innalillahiwainna ilaihi rajiun...sesungguhnya dari Dia kita datang dan akhirnya kembali kepadaNya..kak zi adalah sahabatku di SK Rakyat Jln Hj Bolhassan..guru pembimbingku yang banyak menurunkan ilmu pendidikan padaku. takziah kak zi, semoga Allah memberatkan iman kak zi menghadapi ujian yang getir ini..

ada yang pergi, tidak kurang juga yang baru melihat dunia fana ini. welcome to the new world my iman dania..anak saudara yang baru berusia 4 bulan..baby 2010..yang chomell..yang cute..yang macam cina, sbb keturunan cina...:)

apa lagi yer..catatan 2010..prestasi kerja masih di tahap biasa, harap dapat tingkatkan usaha di tahun mendatang..ingat target, rajinkan diri..jgn sekadar rajin blogwalking..ngeh..ngeh..ngeh..

dan untuk akhirnya..catatan untuk diri ini..ingatlah, kita sekadar seorang musafir di perjalanan ini.siapkan bekal untuk menempuh alam yang satu lagi..sebagai musafir, kita tak layak memiliki harta yang bertimbun, cukuplah sekadar ianya di telapak tangan, sampai masa kita lepaskan..bekal yang paling utama adalah bekal iman dan amal, direncah dengan redha Ilahi..insya Allah perjalanan diberkati...

selamat tinggal 2010, selamat datang 2011..

p/s: jumpa lagi di tahun baru, esok nak jalan melaka + johor, doakan selamat pergi dan selamat kembali..

ummufathi @ FJU,
11.20pm

No comments:

Post a Comment