Tuesday, February 15, 2011

hebatnya Nabi Muhammad SAW dan kisah si kecil Muhammad Fathi

panjangnya tajuk entry kali ini..harap sudi membaca..

(i)

Manusia sangat mengenalinya. dikatakan baginda adalah satu-satunya manusia yang mempunyai sejarah hidup yang paling lengkap dalam sejarah. malah, baginda juga adalah manusia paling berpengaruh di dunia. baginda seoerang insan terpilih, insan kamil. namun dia juga manusia seperti saya, awak dan awak.

Andai baginda masih ada sekarang, di zaman huru-hara ini. baginda dapat menyelesaikan masalah dunia hari ini dalam masa yang singkat, mungkin tidak sampai 24jam. Barrack Obama juga tidak mampu menyelesaikannya walaupun berlagak sebagai ketua polis dunia. sayangnya, baginda telah meninggalkan kita melebihi 1432 tahun yang lalu.

Dalam khutbah baginda yang terakhir, pesan Baginda," aku telah tinggalkan kamu dua perkara, yang mana jika kamu berpegang kepada keduanya, kamu tidak akan sesat selamanya, iaitu Al-Quran dan Sunnah. "

dan kini, adakah kita mengikuti pesanan terakhir baginda. kini, sunnahnya diperlekeh. kononnya ketinggalan zaman. Al-Quran ditinggalkan sekadar perhiasan rumah, sekadar perhiasan kedai, untuk memajukan bisnes, untuk dunia, untuk dunia dan semuanya untuk dunia yang sementara ini, Al_quran hanya digunakan untuk kepentingan dunia sahaja. tiada langsung rasa membaca kalam Ilahi, tiada langsung membaca surat cinta kekasih agung itu. yang dipuja apa yang nampak material di depan mata.

hadis rasulullah SAW bermaksud, "yang paling baik di kalangan kamu ialah Al-Hal Walmurtahil, para sahabat bertanya, apakah itu Al-Hal walmurtahil. Rasulullah bersabda, tempat berhenti dan orang yang memulakan semula. maksudnya ialah orang yang berterusan membaca Al-Quran sehingga khatam dan mengulangi bacaannya semula dari awal.

hadis rasulullah SAW juga bermaksud, "barangsiapa yang membaca 10 ayat dari Al-Quran setiap malam, ia tidak akan dikira di dalam golongan orang yang lalai"

semoga kita dapat kekuatan untuk mengamalkannya.

(ii)

seseorang telah bertanya tentang Muhammad Fathi baru-baru ini. "apa yang dia sudah pandai". saya jawab," dia sudah pandai bercakap" "selalunya dia minta apa pada awak?" tanyanya lagi. "perkataan favourite dia ialah, "mi, nak kut.."ya, kemana-mana saja saya nak pergi, mesti dia nak ikut. walaupun ke sekolah. pernah dia menangis, meraung  dan meronta-ronta nak ikut umi dia ke sekolah. dan banyak kali juga umi dia trepaksa  bawa dia pergi beli kuih dulu sebelum pergi sekolah. dan apabila dah dapat kuih tu, pandai plak dia dengan relaxnya melambai umi nak ke sekolah. dah tak nak ikut!!!..

mainan dia yang paling disukai setakat ini ialah tukul mainan. kali pertama umi dia beli tukul mainan hanya bertahan selama sejam saja. selepas dengan gigihnya dia menukul seluruh dinding rumah wan, akhirnya tukul itu hancur pada jam 7.30ptg, sedangkan tukul itu baru sampai rumah pada pukul 6.30ptg. sangat berminat dengan tukul. kali kedua umi beli tukul mainan yang getah di hujungnya dan berbunyi bising bila diketuk. sekali lagi dia sangat gigih mengetuk dinding2 rumah wan. maklumlah sekarang ini rumah wan dalam pembinaan. rumah kayu semua telah dirobohkan untuk diganti dengan batu. akibat anai-anai yang menghancurkan dinding rumah wan. dan akibatnya muhammad fathi snagat teruja melihat pakcik yang tengah bekerja itu. sekali lagi tukulnya hancur. dan umi rasa, umi tak perlu lah beli tukul lagi untuk muhammad. mungkin umi beli spannar ke, player ke..atau yang seangkatan dengannya.

p/s : bilalah kerdau akan menjadi tumpuan satu malaysia? harap2 PRK dalam bulan Mac ni..

Ummufathi @ FJU,
15022011.

No comments:

Post a Comment