Monday, May 30, 2011

holiday..

Assalamualaikum..

Bismillahirrahmanirrahim..

hari ketiga cuti persekolahan..alhamdulillah..Allah masih panjang usia kita, masih berkesempatan meneruskan kehidupan yang penuh dengan onak,duri,derita bahagia,senyum,ketawa malah kadangkala dengan tangisan. hidup,sememangnya itulah adatnya. tanpa derita tiada bahagia, tanpa airmata tidak berharga sebuah senyuman.

cuti ini, ada beberapa plan untuk dilaksanakan. insyaAllah, esok akan menggantikan mak apak menghantar adik (Nor) yang akan mendaftar diri sebagai Pensyarah di UITM Jengka. Alhamdulillah, rezeki dia..walaupun terlewat dari sahabat2 yang lain, namun rezekinya telah diatur Allah. dalam usia yang masih muda, (23thn) dapat tawaran secara kontrak, namun berpeluang untuk diserap ke jawatan tetap andai dia menyambung pengajian ke peringkat sarjana. Alhamdulillah,sedang dalam proses untuk melanjutkan pelajaran juga. semoga Allah permudahkan urusannya dan menambahkan ilmu didada supaya nanti dapat dikembangkan ke dalam diri anak-anak didiknya.

Rabu, ajakan dari adik2 Kg Relai (sebelah arwah suami) untuk bersama-sama bercuti ke Kuantan. sudah lama merancang, semoga Allah permudahkan. muhammad Fathi pun sudah lama tidak bertemu muka dengan pakcik2 dan makcik2 dia sebelah sana. agak tidak adil andai saya tidak menyertai mereka. insyaAllah. saya akan ke kuantan jika Allah mengizinkan.

Sabtu, perancangannya akan ke Bt 14 Hulu Langat Selangor, bukan ke tempat tanah runtuh yang mengorbankan anak-anak yatim tersebut (Al-Fatihah) tapi ke rumah Kak Long, dekat la jugak dengan tempat tu. sahabat baik Kak Long, juga sahabat kami (saya dan arwah suami) akan mengahwinkan anak bongsunya Ahad ini. teringat budinya ketika majlis pernikahan saya dulu, mereka suami isterilah yang bertungkus lumus menjayakannya. budi mereka hanya Allah yang mampu membalasnya.  ke rumah itu (bt 14 Hulu Langat) menyimpan memori yang bukan sedikit buat saya dan arwah suami. teringat saat2 arwah masih belajar di IPIS Bangi. arwah berulang dari rumah itu. dan saya menunggu setia kepulangan dia. segalanya kenangan yang terindah buat saya. selepas pemergiannya arwah, hampir dua tahun saya tidak menjejak kaki ke sana. saya masih belum kuat untuk ke tempat yang penuh memori itu. tapi kini, InsyaAllah..saya akan kuat. saya akan mengimbau segala memori itu. kerana saya hanya punya memori manis itu sj kini. semoga Allah izinkan.

Sebenarnyaa gak berat hati untuk meninggalkan rumah ini, bukan apa mak dan ayah saya kini berada di Indonesia. Rumah ini masih dalam pembinaan. masih belum siap sepenuhnya. mungkin dalam 15% lagi yang belum siap. jika saya bermusafir, maknanya rumah ini ditinggalkan kepada pekerja-pekerja Thailand itu saja.emmm..saya dah beritahu mak yang saya akan ke hulu langat, tapi tidak untuk ke Kuantan. harap2 dapat menghubungi mak sebelum saya ke Kuantan.

Dua tiga hari ini, minda asyik terkenang yang telah tiada. Allahu Rabbi..sukarnya mendidik hati. sudah dipujuk hati agar jangan terlalu mengenang pada yang telah tiada, namun sukarnya di rasa. hanya padaMu ya Allah, aku berserah. tambahan pula apabila melihat dan mendengar berita tentang pemergian 16 orang anak yatim minggu lalu. Allah..betapa hidup ini hanya pinjaman semata-mata. bila tiba saat untuk dipanggil pulang. sekelip mata boleh berlaku. apakah nasib pengakiran kita, disaat beribadah atau berbuat maksiat (nauzubillah min zalik) ringankah sakaratul maut kita? diazabkah kita dialam barzakh? Allahu Rabbi..hanya padaMu kami sembah dan hanya padaMu kami mohon pertolongan...ampuni kami ya Allah..redhailah kami..

 

No comments:

Post a Comment