Wednesday, June 15, 2011

budak bertuah...

assalamualaikum..

Bismillahirrahmanirrahim..

Alhamulillah..mode sekarang: sangat sibuk..konon-kononnya la..sebenarnya memang tengah sibuk..sekarang sedang menyiapkan data e-laporan jqaf  bg Jun 2011 yang kena hantar esok..relax jap..penat dah tengok number2..lagipun lama sangat dah rasanya tak update blog. sesekali terfikir, blog ni tempat saya meluah rasa, tempat saya menghilangkan boring, tempat saya bercerita..tapi ada manafaatkah pada orang lain. harap2ada la kot..sebab my BFF pun cakap, kalau malas nak guna hp untuk tau update cerita saya, dia akan baca blog ni la..okey, disitu nampak unsur2 manafaatnya kan..menjimatkan duit dia..hehe...

Nak cerita pasal anak saya. siapa lagi kalau tak si muhammad tu..subhanallah..sekarang ni, mulut dia sama naik je dengan lasak kaki tangan dia tu..waktu cuti baru ni kan saya cerita yang dia sangaaaatlah meragam. mungkin sebab dia rindukan wannya (baca:nenek). emm..sebenarnya memang dia rindukan wan dia, sebab satu hari tu, saya berbual dengan dia, dia kata; "ingat wan..rindu wan..." saya tanya semula,"pe dia muhammad?" dia gelak2 malu...aiii..pandai malu rupanya. betullah...disitu ada ciri2 kelelakiannya..malu nak meluah perasaan..hehe..

Waktu dalam cuti baru ni, saya biasanya akan berada di sisinya setiap pagi, supaya setiap hari pada waktu cuti tu, dia bangun pagi dengan ceria, sebab bukak mata je dia nampak muka saya. satu pagi tu..dia nak bercerita, katanya.."mamat mimpi.." saya tanya semula.."muhammad mimpi apa.."dia nak bercerita. tapi mungkin susah agaknya nak menyusun ayat..so, ceritanya tergantung begitu saja. emm...saya terfikir..dia tau ke makna perkataan mimpi? ^ - ^

Waktu dalam cuti baru ni juga, saya sempat membantu jiran saya yang nak kenduri mengacau dodol..emm..sangat seronok, sebab dah lama tak mengacau dodol, selalunya bila nak raya je buat dodol. sebenarnya dodol ni memang feberet muhammad. dia tu memang budak lagi, tapi selera dia macam orang tua. suka dodol, suka pulut, lepas siap tu, saya pun makan kat situ, merasa dodol yang dikacau. emm..saya suka sekadar merasa, bukan lah minat sangat2..tapi muhammad, belum masak lagi, dia dah minta..sebaik saja masak, saya terus bagi dia..berselera sungguh dia makan. saya pula yang risau, takut dia tercekik..lepas tu saya pun nak balik ke rumah untuk solat asar. jiran saya suruh bawa balik dodol tu, saya menolak sebab saya rasa tiada siapa yang berminat sangat2 untuk makan dodol tu..tiba-tiba muhammad cakap kat jiran saya tu.."isi dalam bekas..isi dalam bekas.."oppss..lupa plak..feberet dia..siap minta isi dalam bekas tu...semua orang gelak dengar dia cakap..huhuhu..anakku..anakku..

Baru semalam, kami pulang ke kampung dan bermalam di sana. saya terangkan padanya yang kami akan berangkat ke kampung sebentar lagi, nak tengok moyang muhammad. saya pun tanya dia, "muhammad ingat tak moyang?" dia jawab.."ingaaaat..uyang alan cam ni...(ingat..moyang jalan macam ni..) lalu membongkokkan badannya sambil tangan diletakkan di belakang...saya tergelak..aishh..budak bertuah ni..pandai pulak dia mengajuk moyang dia jalan..

Sampai rumah moyang..memang aki (datuk saya) sedang uzur. semputnya berulang..saya gosokkan minyak di belakang badannya..akhirnya dia semakin lega. muhammad sekadar duduk di sebelah saya memerhati. selepas itu, saya memasak untuk makan malam..masakan yang ringkas saja. goreng sawi dan ikan. saya letakan di bawah tudung saji. dan saya teruskan dengan mengemas dapur. muhammad diam saja. saya syak sesuatu berlaku sebab jarang sekali saya tidak mendengar suaranya. saya ke ruang makan. terkejut yang amat melihat sayur sawi yang saya goreng itu telah dipenuhi dengan 'kuah tambahan'.huhuhu..rupa-rupanya, dia menambah kuah dalam sayur tu dengan air masak putih. mujur air masak putih. kalau air basuh tangan, tak ke haru? emmm..muhammad..muhammad...

Apapun yang muhammad lakukan, umi tetap gembira dan menikmati saat2 membesarkan anak umi ini. kerana saat ini tidak akan berulang lagi. dia semakin hari, semakin membesar. dari alam rahim, ke alam bayi sehingga akhirnya dia dewasa. saya mahu menikmati saat2 membesarkannya dengan sabar, tabah dan gembira..semoga dia membesar dengan sempurna, dengan didikan yang termampu saya lakukan. semoga Allah merahmati dia, memberkati perjalanan hidup dia, dan Allah tambahkan ilmunya..dan semoga muhammad beramal dengan ilmu di dadanya dan semoga Allah pilih dia sebagai pejuang agamaNYA. amin..



langkah demi langkah menuju kedewasaan..



No comments:

Post a Comment