Monday, June 6, 2011

perjalanan ini...

assalamualaikum..

Bismillahirrahmanirrahim..

alhamdulillah 'ala kulli nikmat..

hari ini, sudah menjejak 6hb Jun 2011. seminggu sudah berlalu.cuti hanya berbaki seminggu lagi. bermanafaatkah cuti saya kali ini. cuba untuk bermuhasabah diri.

Insyaallah, dengan izinNya, saya telah berjaya melaksanakan beberapa perancangan sempena cuti ini. pertama- ziarah mahabbah ke Kuantan. Alhamdulillah, Allah izinkan bertemu semula dengan 11 orang adik beradik arwah suami. seronok sangat. muhammad Fathi seperti biasa, masih malu dan tidak mahu dengan sesiapa kecuali umminya saja. ingatkan nak pergi Kuantan hari Rabu tu, tapi disebabkan ada sedikit kekangan, maka hari Khamis baru berlepas ke sana. terus ke Indera Mahkota, rumah kak de, tempat semua adik beradik berkumpul. petang tu, sempat berkonvoi ke Pantai Batu Hitam, muhammad Fathi dah lama tak jumpa pantai, jadi, agak cuak dan takut. bila dah lama bermain air tu, barulah berani sikit. itupun tak mau lepas tangannya dari memegang baju ummi. dari Pantai batu Hitam saya bergerak ke rumah Etam, pak sedara yang menetap di Beserah, tak jauh dari pantai tu.Inah dan Adik bermalam di rumah Etam, manakala saya, muhammad Fathi dan Insyirah (anak saudara) bermalam di rumah kak de. malam tu, abang  teh adakan tahlil untuk arwah sempena kami berkumpul ramai2 ni. sebelum memulakan tahlil, teh berucap sepatah dua kata, menyuarakan doa dan harapan, semoga Allah memelihara ukhuwwah sesama adik beradik mereka dan ukhuwwah dengan saya, kak ngahnya. dan semoga semuanya dalam hidayah dan petunjuk Yang Esa. Esoknya (Jumaat), saya berjalan ke Pantai Teluk Cempedak dan selepas Zohor, bertolak balik ke Temerloh.

Sabtu, pagi2 lagi sudah bersiap untuk ke Hulu Langat. emm..berjalan saja. sampai sana sudah jam 1 tghari sebab bertolak pun dah hampir 11 pg. petang tu, menziarahi seorang sahabat di KUIS. Maziah, my BFF yang dah lama sangat tak jumpa, rasanya kali terakhir jumpa waktu dia dalam pantang anaknya Aisar, sekarang Aisar dah berusia 1 thn 8 bln, muda sikit je dari Muhammad Fathi.

Alhamdulillah, manis sekali pertemuan yang tercipta. rasanya tak sedar masa berlalu,sebab sibuk berbual macam-macam perkara, dari kenangan zaman kuliah hingga kisah sahabat2. dari kisah anak2 sampailah kisah mak2..macam2..yang pastinya mesti tak sunyi dari gelak tawa.

persahabatan saya dengan maziah sudah menjangkau 13 tahun ( yeke maziah?..emm..lamanya kan..)daripada single mingle, berdua hingga sekarang dia bertiga, masih teringat semua kenangan indah bersama. maziah yang mula saya kenali seorang yang agak malu untuk kedepan tapi seorang yang sangat peramah. mudah mendapat kawan. tak sangka seorang yang agak gementar ke hadapan tu menjadi seorang pensyarah yang hebat. maziah kuat belajar dan bersungguh mengejar cita-citanya. syabas mere beti..hehe..mesti ketar pipi maziah membaca entry ini..hehe..jangan marah ye maziah..kita cerita pasal awak..

alhamdullillah..banyak2 kena bersyukur ni, kerana Dia telah mengizinkan untuk saya mengeratkan lagi silaturrahim sesama saudara dan sahabat. berbaloi rasanya biarpun terasa kepenatan yang sangat2 sewaktu memandu pulang ke Temerloh semalam. kat highway bawa 80/90kmj je..hehe..cipta rekod sebab penat yang teramat..

sesungguhnya inilah kehidupan. kita bertemu dan mencipta kenangan. kemudian berpisah, syukurlah pada Allah yang mencipta pertemuan dan perpisahan. kerana di situ ada memori yang terakam untuk menjadi sebahagian dari kehidupan. kehidupan yang singkat di dunia yang sementara ini. semoga pertemuan kita di sini membawa kepada pertemuan yang abadi di sana nanti.


p/s: hari ni 1st day potty training. pagi tadi dah 2 kali muhammad terbabas . bersabar ye ummi.


muhammad dan kakak insyirah.

No comments:

Post a Comment