Friday, April 23, 2010

ayahku seorang penagih dadah..

lewat senja itu, keretaku menjalar di perkarangan sekolah. Masih meneruskan perjuangan memdidik anak bangsa walaupun remang senja sudah hilang di kaki langit. aku memakir kereta berhampiran estima ust naqib. tempat wajibku setiap kali ke sekolah. malam ini prgoram motivasi diteruskan dengan slot bersama ibu bapa. aku tidak tahu apakah pengisiannya. yang aku tahu penceramah luar yang akan datang memberi motivasi.

terbayang diruang mataku,anak kecilku yang merengek apabila kakiku ingin melangkah keluar tadi.anakku...umi ada tanggungjawab besar yang umi sedang pikul.kau terlalu kecil untuk memahami semua ini..bisik hati kecilku..

kakiku melangkah ke dewan sekolah yang telah dipenuhi oleh ibu bapa. pengerusi majlis mengucapkan kata-kata aluan. setelah selesai, penceramah yang didatangkan khas dari felda mempaga memulakan bicara. agak lembut dan merdu suara en. motivator ini. murid-murid kelihatan khusyuk mendengar. tiba-tiba mataku terpandang seorang dua murid tahun enam yang sedang mengangguk kepala tapi agak luar biasa...ooo...tidur rupanya. aku hanya memerhati..

fasa pertama telah selesai..en. motivator memberikan beberapa tips untuk berjaya..peserta motivasi yang terdiri dari murid-murid tahun itu faham atau tidak, aku tidak pasti..tapi apabila motivator menanyakan SIAPAKAH MAHU 5A?...hanya seorang dua sahaja yang mengangkat tangan, itupun dalam keadaan malu-malu...oh...anak bangsaku....

fasa kedua dimulakan dengan penutupan lampu...gelap gulita..agak saspen.en. motivator yang bersuara merdu itu mengalunkan selawat dan istighfar..kesemua peserta dikehendaki mengadap kedua ibu bapa dan memegang tangan mereka dalam gelap. ramai juga peserta yang ibu bapanya tiak hadir..en motivator memulakan bicaranya..tentang pengorbanan ibu, pengorbanan bapa...

esakan kecil kedengaran dimana-mana...didalam kegelapan itu. tiba-tiba, kedengaran suara dua tiga peserta yang sedang ketawa..mood en. motivator bertukar..dimarahinya peserta yang ketawa.mereka adalah peserta yang ibubapanya tidak hadir..

slot itu selesai pada pukul 10.30 mlm.peserta yang ibubapanya hadir mengalirkan airmata dan memohon maaf kepada kedua ibu bapa mereka.

tetapi peeserta yang bergelak ketawa tadi masih seperti biasa, dengan lagak samsengnya mereka mengejek-ngejek dan ketawakan rakan-rakan mereka yang mengalirkan air mata.

ketua komandan memanggil semua peserta masuk kedewan setelah selesai makan pada malam itu..dihamburkan kata-kata yang menyedarkan mereka semua tentang apa yang mereka lakukan..kami ingin kamu semua berubah untuk kejayaan kamu....

aku memanggil enam orang peserta yang tergelak-gelak sewaktu slot sebentar tadi..kesemua duduk mengelilingi aku..bermula dari slow, aku menasihati mereka..hinggalah suara aku meninggi..bila aku menanyakan tentang ibu bapa masing2...inilah jawapannya..

-mak ayah saya bercerai...saya pun tak tau diorang sayang saya ke tidak..
-mak ayah saya ada kat umah, tak nak datang kot...
-ayah saya penagih dadah...mak saya selalu kena pukul dengan ayah..
-saya anak bongsu, apa saya minta selalu dpt..

inilah antara respon mereka..ooo...patutlah mereka tidak kisah apabila bercerita tentang pengorbanan ibu bapa. pada mereka ibu bapa mereka tidak sayangkan mereka..lalu...aku mengambil slot yang terakhir ini...khusus buat mereka berenam...

akhirnya..airmata mereka berenam berjurai2..aku tidak tahu, apakah jenisnya airmata itu, andainya benar terbit dari hati, akibat keinsafan atau kesungguhan untuk mengubah nasib keluarga...syukur ku panjatkan padaMu ya Rabbi...tetapi andai ia satu kepuraan...aku hanyalah insan biasa...KepadaMu aku serahkan segalaNya..aku hanya wasilah untuk Allah bukakan pintu-pintu hati mereka...

YA ALLAH YA TUHANKU...ENGKAU BIMBINGLAH ANAK-ANAK MURIDKU INI...MEREKA ANAK-ANAK YANG MASIH BELUM MENGERTI KEHIDUPAN INI..YA ALLAH TUNJUKKAN MEREKA JALAN YANG LURUS..AMPUNILAH MEREKA, BUKALAH PINTU HATI MEREKA, ENGKAU CAMPAKKANLAH HIDAYAH KEPADA MEREKA..LAPANGKAN DADA-DADA MEREKA UNTUK MENERIMA ILMUMU...DAN JADIKAN MEREKA HAMBAMU DAN ANAK-ANAK YANG SOLEH...AMIN.

2 comments:

  1. Subhanallah..tersentuh hati sy bila baca entry akk..mga Allah trus mnguatkan akk utk trus mmimpin ank bangsa..Barakallahu fik!

    ReplyDelete
  2. insyaAllah..doakn akk..byk cabaran mndidik ank bangsa ni..smg Allah perkuatkn..

    ReplyDelete