Monday, July 26, 2010

anakku sayang..

Salam ukhuwwah..
Masih di sekolah, berehat sebentar sambil melayari beberapa web wajibku..tetiba, rasa rindu menyapa..teringat pada sikecilku, Muhammad Fathi bin Muhamad Fuad..best kan nama dia, nama yg diberi oleh arwah abah dia, ngam je dgn nama abah dia..



Lahir, 03.04.2009.
Kelahiran yang dinanti, diiringi ujian yg betul2 mencabar iman..alhamdulillah, Engkau berkuasa atas segalanya..Maha Suci Engkau, yang mengatur sesuatu..aturan yg begitu halus dan lembut..perginya setelah semuanya selesai..alhamdulillah..Muhammad fathi, insane istimewa dan dipilih oleh Allah untuk menghadapi semuanya..

                                                                        hari kedua, tidur je..

Sepanjang 40hari, Muhammad Fathi jarang sekali menangis. Tidak pernah membebankan uminya.mungkin dia tahu uminya masih dalam kecelaruan dan kesedihan..Allahu Rabbi.betapa adilnya Dia..sekali pernah aku rasa sedih sgt..menangis teresak2..namun, seketika Muhammad Fathi terjaga merengek jua..meminta susu..jadi hilang segala rasa, apabila fikiranku tertumpu pada si kecil itu..aku perlu kuat dan tabah demi Muhammad Fathi..



60hari, di bawa terbang ke Sarawak..
muhammad diam saja sepanjang perjalanan yg ditemani mak..yg bestnya, bawa muhammad fathi yg berusia 60 hari naik bas ekspres utk ke kl..takde sape nk hantar, semua org kije..takpelah, berdikari..perjalanan pertamanya yang jauh..



                                               gambar muhammad fathi kat LCCT..gelap skit..


67hari,
Terbang balik ke bumi pahang..meninggalkan Sarawak yang penuh kenangan..syukran tak terhingga buat sahabatku, kak la dan kak mila atas segala bantuan..Allah jua yg membalasnya..


68hari hingga 90hari (3bln)
Berada di benta, kuala lipis..

Disebabkan penempatan baru aku masih kabur, aku ditempatkan di SK Benta atas sebab permohonan pertukaran aku sebelum ini di Kuala Lipis..maka, benta persinggahan pertama aku sejak bertugas di pahang. Muhammad Fathi baru berusia 3 bulan..mujurlah mak sentiasa mengikuti aku, kemana jejak kakiku berhenti, disitulah kami sekeluarga melepaskan lelah..di benta, aku bawa apak, mak, inah, dan Muhammad bersama tinggal di kuartes guru bt 3..kalau nk cerita pasal kuarters tu..sedih gak..tapi ingatan buat aku yg mudah lupa ini..syukur alhamdulillah, Allah mengizinkan aku menumpang di kuarters itu tanpa sebarang masalah biokrasi..aku tidak mengisi borang pun, salah sebanranya kalau mengikut prosedur, tapi aku hanya menumpang. Dalam masa 3 minggu aku tinggal disana, aku hanya bertilamkan toto yg nipis, tiada dapur, tiada kelengkapan untuk memasak langsung..kosong! aku hanya membeli makanan di luar dan makan dirumah. Tiada tv, tiada radio, hanya baldi sebiji dan alatan mandi sekadarnya..yg lain takde..hitter pun aku beli memandangkan Muhammad fathi sudah diberikan susu formula. Kawan2 baru di sk benta datang melawatku dirumah hanya menggeleng kepala..sedih katanya melihat kami tinggal begitu..ramai menawarkan barangan2 dapur mereka..aku tolak, aku yakin, aku hanya sementara di sana..kerana itu janji JPN kepadaku..sebenarnya di benta, kesihatan aku betul2 merudum..kepalaku berpusing berhari2..sehingga aku terlantar begitu saja, solat juga dalam keadaan duduk..ujian untuk menguatkan semangatku menghadapi hari2 mendatang..tekanan baranngkali..kerana ketika itu, sememangnya aku betul2 teruji dengan kerenah org yg tak faham bahasa..menagih sesuatu yg mustahil lewat pemergiannya baru 3 bulan..entahlah malas aku nak mengingatkan semua itu..segalanya ujian buat penguat iman..alhamdulillah..


                                                             baru pandai meniarap..


4bln..

Muhammad Fathi sudah pandai meniarap..

Umi bertukar tempat bertugas di Mentakab Pahang. Kami semua berpindah balik ke tempat kelahiranku, rumah ibu bapaku di Felda Jenderak Utara.


6bulan,
Muhammad fathi pandai menyusur dan melaju..



9 bulan,
Sudah berdiri dan memegang kerusi, meja dan perabot2..



10bulan, sudah mula berjalan dengan memegang tangan org..




1 tahun 6 hari,
Muhammad fathi sudah mula melangkah sendiri..



1thn 2 bulan,
Sudah pandai melompat
Suka azan kt tv dan buat2 mcm dialah bilalnya..



1 thn 3 bulan,
Sudah laju berlari..
Makin kuat menangis..
Sudah pandai memanggil wan, mi, (umi), nah (cik inahnya) kakak, ikan, susu..dalam pelatnya..
Sudah pandai membaca bismillahirrahmanirrahim..dalam bahasanya, dengar ee..man..eehim..
Terlalu suka pada kucing, sampai nak mati anak kucing tu dikerjakan..
Tak suka durian, nak termuntah bau durian..
Suka memanjat, semua meja sudah habis dipanjatnya termasuk mesin jahit..
Suka tarik kerusi kalau tak sampai nk capai barang yg tinggi..
Tiap2 hari mesti ada tanda kt dahi, kepala dll sebab Muhammad fathi budak hero..kalau dah kena tu,dengan sendirinya akan mencari minyak dan bawa kt org utk sapu kt tanda2 tu..



Itulah namanya Muhammad fathi,

Semoga Muhammad Fathi membesar sebagai hamba Allah yg soleh, berilmu dan bermanafaat kepada ummah..


ummu fathi,
skju,
10.20am..

3 comments:

  1. salam,

    chomellll comel sungguhhhh
    geram tengok rasa nak dukung.
    --dijemput shopping di blog saya

    ReplyDelete
  2. Salam k.ngah..rindula kat fathi comey ngn umi die..k.ngah bile nak edit umo fathi kat lilypie 2.-)

    ReplyDelete
  3. soleh slehah..insyaallah..

    k.de, oppss..x pasan..hehe..em..lm tul dh x jmpa k.de n ahnaf..rindu gak..mesti ligat dh ahnaf kan...mggu ni i.allah k.ngh blk kg..

    ReplyDelete