Sunday, October 3, 2010

1 thn 6 bln..

Bismillahirrahmanirrahim..



Ahad, 3 Oktober 2010..


hari ini adalah hari kelahiran arwah ayah dan epi..(adik arwah abg ) epi berkongsi tarikh lahir dgn arwah ayah..dan hari ini genap 1 thn 6 bln pemergian mereka.


sebenarnya baru kembali dari kerambit. menjengah ke rumah sewa baru pak njang n enjang dan terus ke kg relai..kembali ke rumah yang penuh memori itu..segalanya telah berubah..seakan masih terbayang kemeriahan saat masih bersama mereka..mak yang rajin memasak di tepi tingkap..ayah yang selalu duduk di tiang tengah sambil menonton tv dan abg yang setia menemaniku di tepi dinding mengadap tv...ku rindu saat itu...


pagi tadi juga, satu mesej dari da ku terima..dalam perjalanan hingga terpaksa tangguh utk reply..akhirnya dapat bermesej ketika jam menghampiri 3.30 ptg..da masih bersedih..dan aku juga sedih bila da sedih..hinggakan teresak2 aku membaca bait2 kerinduaannya pada arwah mak, ayah dan abg ngahnya..kami mengimbau memori terakhir di rumah bersama arwah..kami biasa menghamburkan kesedihan bersama kerana kami adalah antara insan2 yang bersama mereka hingga ke akhir hayat mereka.


Da anak yang baik. mungkin ada hikmahnya, mak tak izinkan da kerja semasa menunggu keputusan STAMnya. mak bangga da dah jadi anak dara yang pandai buat kerja kat dapur. yang rajin tolong mak sampai mak boleh relax..da anak yang baik, sampaikan da tolong sikatkan rambut mak..da memang manja dengan mak..dan Allah takdirkan da adalah insan yang bersama melihat kemalangan itu di depan matanya dan hanya mampu melihat arwah mak, ayah dan abg ngahnya terkulai kaku di dalam kereta yang remuk kerana bantuan bomba yang lambat sampai. dari jam 5.00pg mereka kemalangan hinggalah jam 8.00pg barulah bomba datang, da,teh dan adik hanya mampu memandang...da juga pengsan beberapa kali..teh lembik badan..adik yang tak begitu mengerti hanya mampu menangis..


mujurlah anak arwah mak baik2..semua menjadi kata orang..teh juga hafiz Al-Quran..sepanjang mereka tersepit di dalam kereta, teh hanya mampu membaca ayat2 al-Quran tanpa henti..walaupun mereka dipanggil pergi bukan di pembaringan selesa di rumah yang indah, namun saat2 pemergian mereka tetap diiringi oleh ayat2 suci Al-Quran dari seorang anak dan adik yang menghafaznya.


sungguh! terlalu berat ujian ini..walau ku cuba beberapa kali berjanji utk tidak akan menitiskan airmata lagi, namun kesekian kalinya aku gagal..apatah lagi andai adik2 mengadu rindu pada arwah mak, ayah dan abg mereka..


Ya Allah Ya Tuhanku..Engkau mengetahui kelemahan kami..Egkau mencipta kami..Engkau yang memiliki kami dan org2 yang kami sayangi itu..Engkau yang selayaknya menguji kami..bantulah kami dalam menghadapi ujian ini ya Allah..tabahkanlah hati kami..engkau hiburkanlah hati2 kami yang dilanda kesedihan ini..engkau kuatkanlah iman kami..jauhkan kami dari godaan syaitan durjana dan temukanlah kami semua di jannah FirdausMu..Amin YaRabbalalamin..




masih menyayangimu,

fju@5.00pm

2 comments:

  1. nomore words could be said...semoga di rahmati Allah ..mereka yang telah tiada..

    ReplyDelete
  2. insyaAllah, dan smg kita yg masih bernyawa ini jua dirahmatiNYA..

    ReplyDelete