Friday, February 18, 2011

mulut...

assalamualaikumwarahmatullah..

hari ni nak cerita tentang mulut..oppss..sebelum tu, apa khabar semua? sihat ke?tak pernah2 tanya kabo, hari ni tanya kabo apehal...sebenarnya, saya tanya kabo kamu ni sebab sekarang ni musim demam, selsema batuk dan sebagainya. kalau sihat, alhamdulillah, Allah tak bagi demam, selsema dan batuk pada saya. cuma dia bagi ujian sakit ulser mulut pada saya. biasa kena ulser kt mulut kan? saya boleh dikatakan tiap2 bulan kena..Alhamdulillah..setiap sakit yang Allah bagi kita tu ada ganjarannya, kalau kita sabar..

tapi nak ceritalah kan..saya kena dah hampir seminggu ni..bila nak cakap sakit, nak makan sakit..tapi manusia ini tetap makan, dan tetap cakap..itulah kan..ingatkan Allah bagi sakit nak makan, leh puasa ke apa..tapi makan jugak..dua tiga hari lepas, saya dah berazam utk kurangkan cakap, tapi sebagai seorang guru, amatlah janggal kalau kita tak bercakap..aset guru yang paling berharga adalah suaranya. sebab dengan suara, pengajaran itu disampaikan..betul boleh guna ICT, pasang laptop, pasang LCD, biarlah alat2 kaku itu mengambil alih peranan seorang guru. pada saya, amatlah tidak wajar kalau alat2 itu yang berperanan sebagai guru. ianya sebagai alat bantu sahaja. maka, dengan mulut yang bengkak sebelah, saya gagahkan diri juga membuka mulut dan bercakap memberi ilmu pada anak-anak murid semua.

ok, selesai dalam kelas, ingatkan nak diam la masuk staff room ni..mulut sakit nak cakap..tup..tup..sampai dalam staff room..bising gak..staff room tu tak pernah sunyi, kecuali takde orang dalam bilik tu..bila orang bercakap kita menyampuk jugak..aiiyaaa...

dalam mesyuarat KMK pun ingatkan nak diam gak..tapi terpaksa menggantikan Ketua Panitia yang outstation utk menerangkan ttg sambutan maulidurrasul peringkat sekolah yang telah berlangsung pagi tadi..alhamdulillah..

cikgu Z pernah mengemukakan teka-teki kepada guru2 perempuan, bulan apakah orang perempuan kurang bercakap? eemmm..anda tahu? saya tau...:)

tanpa disedari, begitulah besarnya nikmat mulut yang Allah beri pada kita, kita gunakan ia setiap hari, setiap masa, sangat2 berharga..nak bercakap guna mulut ni,,nak makan guna mulut ni.kalau dah macam ni...nak makan terutama kalau terkena makanan yang pedas..alamat berair la mata..tapi gigih habiskan jugak makanan pedas itu..emmm..itulah manusia namanya..

tak habis lagi cerita..terlalu banyak nikmat Allah yang diberi pada kita..tak terhitung banyaknya..sejuta tahun ibadat pun takkan dapat membalasi nikmat yang diberi pada kita..tinggal lagi kita laa...sendiri mau ingat laa..muhasabah pada diri yang dhaif ini..Allah tarik sebentar nikmat mulut ni, terasa sakitnya...astaghfirullah...padahal dah 30 tahun guna mulut ni..sikit je masa sakitnya berbanding masa sihatnya..


Ummufathi @ FJU,
18/02/2011

1 comment:

  1. mmcm lagu nasyid Nazrey Johari tu.

    tuhan,selautan syukurku,
    hanyalah setitis nikmatMu di bumi.

    mmg xterkira nikmat Allah,kan?

    kak,nk mintak tlg ni.
    kalau akak ad masa, jenguk link sy ni boleh?

    http://rainlivestrong.blogspot.com/2011/02/mengenai-allah-yang-maha-besarmaha.html

    dan bagi pendapat:)
    harapnye sudi.
    tq.

    ReplyDelete