Friday, July 16, 2010

aku dan bumi itu..

bumi itu menyimpan seribu satu kenangan..

hidup seorang aku yang penuh memori..

sarawak, bilakah lagi aku akan menjejakkan kakiku di situ?

-2007-
"tok jak?" soal pembantu kedai 7E Satok malam itu.

"aa..err..??" aku lihat abg terpinga2.

"tok jak ka?"soalnya lagi.

aku mampir. "auk, tok jak, sori, nya bukan org sitok, nya sik faham kitak klata."terangku.

pembantu kedai itu tersenyum.

kenangan yang membuat aku tersenyum bila mengingatinya. malam itu, kami berdua terpaksa keluar ke kedai untuk mencari sedikit barang keperluan. mujurlah hotel penginapan kami agak dekat dengan pekan Satok. abg yang pertama kali mendengar dialek sarawak semestinya tidak memahami apa yang diperkatakan.

"abg ingt dia ajak ape td..tok2 la..ajak datuk mana la plak.."

aku hanya tergelak. gelakkan abg yg terpinga2..hasilnya, satu cubitan singgah di pipiku..suka sgt mengusik dia.

"amboi..gelak kt org.." kata2 nya yang diselangi dengan senyuman..

andainya aku menggelakkan sesiapa saja termasuk dirinya, ayat itulah yg keluar dari mulutnya.. kalau dia dah kata macam tu, maknanya aku perlu menghentikan kata2 komen seterusnya..hehe..suka komen apa yg dilihat..jadi, tarbiyah dari dia, mesti teguran itu...sampai sekarang aku ingat, dan sekarang ni jarang dah nk komen,pandang dan fikir sorang2 je..kalau nk gelak sgt pun, hanya senyuman tercipta dibibirku.

balik semula ke sarawak..bandaraya kuching..hampir 5 tahun aku mendiaminya..tanahnya selalu basah dengan airmataku..airmata rindu..

dan tanahnya juga tempat kembalinya puteriku..arwah zulfa hanani..anak sulungku, anak yg hanya sempat menumpang di rahimku selama 38 minggu. tanpa sempat menjenguk alam shahadah, alam dunia ini, dia telah kembali ke rahmatullah..

aku hanya memandangnya sekilas apabila dia selamat keluar secara normal..kelahiran anak sulung yang dinanti.. tapi Allah Maha Mengetahui, Allah Maha berkuasa, Allah Mengetahui apa yg berlaku esok hari, Allah mengetahui apa yg ada dalam rahim ibu..sedangkan kita hambaNya..tidak ada apa2..ALLAH MENGETAHUI APA YG TERBAIK BUAT HAMBANYA..

Rupanya lebih mirip arwah abahnya. berkulit cerah macam Muhammad Fathi. hidungnya mancung, ikut arwah abahnya.comel..tapi aku tak sempat mendakapnya..kelahirannya tanpa tangisan..mukanya sudah pucat membiru..lehernya terdapat kesan tali pusat yang melilit kemas..

andainya seorang ibu kematian 3 org anaknya yang masih kecil, Allah ganti kesedihannya dengan syurga. tapi aku kematian seorang anak itu saja..lalu, apakah jaminan aku layak untuk syurgaMu ya Allah..mengharapkan ibadat..aku bukanlah AbidMu yang terulung..sedang dosa aku bagai bertimbun..aku hanya mengharap pada rahmatMu ya Allah, pada redhaMu dan pada ampunanMu..ampunkan aku ya Allah..

dan catatan terakhirku dalam entri ini..aku rindu kak la, kak mila, kak wani dan kak su..semua kakak2ku (yg pernah serumah denganku) yang masih berbakti dibumi kenyalang..rindu kenangan kita bersama..semoga Allah memanjangkan ukhuwwah kita..insyaAllah..

ummu fathi,
skju,
1.45pm.

1 comment: