Thursday, July 15, 2010

alasanmu..

assalamualaikum..

"sape dlm kelas ni yg solat penuh 5 waktu sehari semalam?"soalku.

lima, enam org murid mengangkat tangan.murid2 yg cemerlang dan antara top 5. patutlah top 5, jaga solat walaupun baru di tahun 2.

"sape yg solat tak cukup 5 waktu, 4 waktu ke, 3 ke?"soalku lagi.

majoriti mengangkat tangan.

"sape yg tak pernah solat kat umah?"

belasan murid mengangkat tangan.

"awak kena belajar solat kat umah dari sekarang, kat sekolah kita dah belajar kan, kena buat kat umah kalau dah tau.time mak ayah awk solat, awk ikut yer.."ulasku.

"ustzh, ayah saya tak sembahyang, dia kata dia sibuk kerja, tak sempat nak sembahyang.mak pulak buntut dia berdarah.."

belum sempat aku menjawab, kedengaran suara seorang murid perempuan mencelah,

"oo..mak awak sembelit yer.."
"eh, awak, mak aidil sembelit la.." beritahu si comel hanim pada kawan sebelahnya pula..

darah aku yang mendidih saat mendengar alasan ayah si aidil tentang solat itu bertukar rentak sedikit dengan komen jujur dari hanim. budak2 terlalu lurus dan jujur. kesian..

betapa mudahnya alasan, tidak sempat solat kerana sibuk bekerja..angkuhnya manusia itu. tanpa menyedari siapakah yang memberi rezeki padanya. siapakah yang memberi sihat padanya..siapakah yang memberi hidup padanya..

sabda Rasulullah, "suruhlah kanak-kanak mengerjakan solat apabila berumur tujuh tahun dan apabila sampai 10 tahun maka pukullah (sekiranya tidk solat)".

anak-anak ibarat kain putih, maka ibu bapalah yang mencoraknya..tetapi jika ibu bapanya sendiri sebegitu, maka  corak bagaimana yang bakal dilakarkan pada jiwa kanak2 ini..

Betapa entengnya pandangannya pada solat. sedangkan solat adalah perkara pertama yang akan disoal di akhirat kelak. jika solatnya sempurna, maka mudahlah jalan yang seterusnya..

Rasulullah s.a.w bersabda yang maksudnya : “Sesungguhnya amal yang mula-mula sekali dihisab pada hari kiamat ialah sembahyang (solat) seseorang, jika sembahyangnya diterima maka sesungguhnya beruntunglah dan berjayalah ia, dan jika sembahyangnya tidak diterima maka kecewa dan rugilah ia. Sekiranya terkurang dari sembahyang fardhunya sesuatu, Allah berfirman : “Periksalah, adakah hamba-Ku itu mempunyai sembahyang-sembahyang sunat untuk dicukupkan dengannya apa yang terkurang dari sembahyang fardunya”? Demikianlah keadaan amal-amalnya yang lain”. (Riwayat At-Tarmizi)

Sesunguhnya solat membezakan muslim dan kafir. Ingatlah, kita tidak selamanya berada di dunia ini. kita akan berhadapan dengan Allah Rabbul Jalil. Saat itu, apakah lagi yang dapat menolong kita berdepan dengan penghisaban Allah..Saat mulut sudah dikunci, hanya anggota badan yang bersuara..apakah kita yakin kita terlepas dan berjaya dalam penghisaban itu?dunia ini pelbagai alasan kita berikan, tapi bolehkah kita beralasan di sana nanti..

Tuhanku, aku tidak layak untuk syurgaMu..
Namun tak upaya menghadapi siksa nerakaMu,
oleh itu, kurniakanlah ampunan kepadaku, ampunkanlah dosaku,
sesungguhnya Engkau Pengampun dosa2 besar...


ummu fathi,
skju,
9.20am..

2 comments:

  1. suke entry ni..sy selalu gak nasihatkan anak murid...tggjwb siapa lg jika kte x sling mengingati anak2x murid kte meski ibu bapa menjadi amanh utama kpd anak..kte sbg guru menjd ibu bapa kedua

    ReplyDelete
  2. sy pun suka baca mia punya pengalaman ajar bdk pemulihan, sy pun ngajar pemulihan, tp pemulihan jawi la..

    ReplyDelete