Wednesday, February 23, 2011

ujian Allah buat hambaNya..

assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh...

selawat dan salam buat RasulNya..

Hari ini banyak termenung..sedari pagi, entah kenapa dan mengapa..akal banyak berfikir...dan akhirnya malam tadi, berjumpa dengan seorang sahabat lama, sama belajar di UIA dulu..perkhabaran yang diterima agak mengejutkan..ujian buat keluarganya..sahabat itu disahkan mengidap kanser usus tahap 4...Allahu rabbi..sangat2 terkejut dan akhirnya hanya mampu mengucapkan..inna lillahi wainna ilaihi rajiun..dia masih bertahan untuk meneruskan hidup, membesarkan anak yang baru berusia setahun sebulan..

Penyakitnya mengingatkan saya pada allahyarham ayahandak, ayahandak dapat tahu tentang penyakit pada tahun 2008..dan doktor telah mengesahkan yang jangka hayatnya hanya 3 tahun. namun, doktor hanyalah makhlukNya. hanya Dia yang Maha Mengetahui tentang tarikh lahir, tarikh mati seorang hambaNya..pada 2 Disember 2009, ayahandak telah kembali ke rahmatullah..saya juga sempat mengadapnya hingga ke akhir hayatnya. dia sorang pendidik, sehingga ke akhir hayatnya, dia telah mendidik orang di sekililingnya tentang betapa dahsyatnya sakaratulmaut. masih terbayang, saat pemergiannya. beliau seorang yang sangat soleh, sesuai dengan namanya, Mohd Salehuddin..semoga Allah menempatkan arwah bersama-sama orang yang soleh di jannah firdausNya.

tahun 2009, sememangnya tahun kesedihan buat saya. allahyarham ayahandak banyak sangat jasanya pada saya. dialah yang mengambil saya ketika saya melangkah ke alam sekolah menengah. mengajar saya tentang erti hidup berdikari, bersabar dengan karenah 'remaja' macam saya ketika itu. semoga Allah membalas segala jasanya.

Dan apabila saya mendengar berita tentang sahabat saya ini. saya hanya terkaku dan terfikir..inilah kehidupan, Allahu Rabbi..Dia Tuhan kita, Pemilik kita, hanya Dia yang layak menguji hambaNya dengan pelbagai cara, pelbagai cerita..semoga pohon-pohon kesabaran sementara hidup di dunia ini membuahkan hasil lumayan di akhirat kelak.




ummufathi @ FJU,
23/02/2011.

5 comments:

  1. Ujian..penentu tingkatan Iman.
    Apapun, kita serahkan smuanya pd Allah.. krn Dia penentu segalanya...

    ReplyDelete
  2. ya betul..smg yg diuji Allah terus sabar..

    ReplyDelete
  3. Allah dtgkan ujian dgn berbagai cara.kita hanya perlu bersedia dan bersabar.

    ReplyDelete
  4. sabar dan terus bersabar kan dik..;)

    ReplyDelete