Monday, October 19, 2009

ayahandakku..

Namanya Mohd Salehudin bin Abdullah.umur bape ek…aku rasa dlm area 46-48thn..kategori muda lagi la. Dia adik mak aku yang ke…bap eek…kena kira jap…sbb mak aku ni banyak adik…yang ke4 bongsu. Tahun lepas dia disahkan mengidap kanser usus. Setelah menjalani pembedahan dan kimoterapi sebanyak 6 kali. Badannya jauh berubah. Terlalu susut. Mungkin kesan dari kimoterainya. Ingatkan penderitaannya berakhir disitu, rupanya tahun ini, doctor mengesahkan bahawa kansernya telah merebak ke hati. Dan yang paling membimbangakn 80% hatinya telah dijangkiti dan juga beberapa organ lain. Minggu lepas, wan kata matanya juga telah bertukar menjadi kuning dan perutnya membusung keras. masyaAllah…ya Allah ya tuhanku…Engkau yang Maha Pengasih, maha penyayang…aku bermohon padamu ringankanlah penderitaan saudaraku itu. Ampunilah segala dosa-dosanya. Jadikanlah dia seorang yang sabar dan tabah menghadapi segala ujianMu ini.. sembuhkanlah dia ya Rabbi…

Aku sedih sangat melihat penderitaan dia sebenarnya. Dulu disaat aku tidak diterima masuk ke mana-mana sekolah menengah (sebab tak hantar boring…)dialah yang mengambil aku dan membawa ke sekolah tempatnya mengajar. 4 tahun aku tinggal dengannya. Jasanya padaku bukan sedikit.

Masih terbayang di ruang mataku, saat kami berkonvoi beramai-ram,ai ke Cameron highland 3 tahun lepas. Percutian yang sangat menyeronokkan. 3 buah myvi dan 1 toyoto tua miliknya. Percutian itu menjadi memori manis kami dan masih disebut-sebut. Tapi kini…dia lemah tidak berdaya.. semoga semangatnya terus membara melawan penyakitnya, dan semoga suatu hari Allah mengabulkan doa-doa orang –orang yang menyayaginya…supaya aku boleh lihat kembali senyuman cerianya ,menghiasi wajahnya. Gurau sendanya memeriahkan suasana..Dan kudrat keringatnya kembali mengalir membasahi bumi Pahang dengan baktinya untuk membangunkan anak bangsa ini. Amin…


Dapatkan Mesej Bergambar di Sini

No comments:

Post a Comment