Friday, October 9, 2009

tragedi 030409 siri 1

" Kak, ada berita tak baik nak bagitau ni..."dengan berhati-hati adikku mengeluarkan kata. Aku yang masih terbaring kesakitan hanya merenung mukanya yang serba salah. "emm...pe dia?"aku bersuara lemah. " Abg Fuad accident pagi tadi...dia...dia...." tersekat-sekat adikku bersuara. sambil airmatanya menitik. tanganku makin erat digenggam."kenapa? pe jadi ngan abg?."aku tak sabar menunggu berita seterusnya." kak, abg fuad dah takde!.."ttipu!tipu!..." aku tak percaya...
" betul, mak dan ayah dia pun meninggal sekali.."mak menyampuk sambil menenangkan aku yang meronta-ronta..." sabarlah ju, semua ni ketentuan Allah.." aku terdiam sambil memejamkan mataku..keliru!..

Masih terbayang di mataku...
kucupan terakhir abg di dahiku sebelum dia melangkah pergi, aku berpesan padanya supaya datang awal pagi ni kerana bayi yang baru aku lahirkan sejam yang lalu masih berpakaian dengan pakaian yang dibekalkan oleh hospital. mujurlah anakku diam sahaja semasa diazankan oleh abahnya tadi. mak mertuaku yang melihat cucu yang ditunggu itu sekadar tersenyum dan berkata, " cerdik budak ni...selalunya baby tidur je lepas lahir, tapi dia..bulat mata tengok orang.." aku sekadar tersenyum melihat mak dan cucunya. ayah yang masuk selepas itu hanya tersenyum melihat cucu barunya.
Kini...
Abang dah meninggal dunia?soalan itu berlengar-lengar di kepalaku. aku masih diam membisu. tanpa airmata, kepalaku kosong...mak, ayah pun dah takde..betul ke?...tapi takkanlah mak nak menipu plak, itu soal hidupp dan mati, bukan perkara main-main..
Aku membuka mata melihat sekeliling. aku tidak bermimpi. perlahan-lahan jariku mencubit lenganku...ya, aku tidak bermimpi, aku sedar dan terasa sakitnya...betulkah berita yang kudengar tadi..adikku memandangku sayu, mak mengesat airmatanya. inah masih menjauh, tak berani mendekatiku..abg yi dan saroi juga begitu...menjauh tanpa alasan..
Petang itu, aku dikunjungi sekumpulan polis. aku terdiam. benarkah apa yang menimpaku...kenapa polis yang datang? aku mendambakan kehadiran suamiku...anakku juga perlukan abahnya..kenapa wajah-wajah yang kutunggu tidak muncul-muncul..aku masih keliru dan tidak percaya...

No comments:

Post a Comment