Tuesday, October 20, 2009

Muhammad Fathi

Alhamdulillah, sehari lagi aku dihidupkan oleh Allah taala dengan nikmat sihat, iman dan Islam.Muhammad masih terlena, tapi sebentar sahaja. bila terasa ketiadaanku disisinya. otaknya mula sedar dan tangannya mula mengagau mencari aku. matanya pula secara automatik akan terbuka. walaupun kadangkala dilihat begitu sukar untuk membuka mata akibat masih mengantuk. aku suka bila dia buka mata wajah aku yang dpandangnya, dan terus sikecilku itu tersenyum. saat itu kurasa saat paling best sekali, best sangat...yelah...anak permata hati kita. hari ni, dia pandai dah nak merengek bila dia tengok aku bersiap nak ke sekolah. mungkin disebabkan aku cuti tiga hari baru ni. asyik melayan dia je..hari ni dia dah tau yang aku akan meninggalkan dia sebentar. mak angkat dia masuk buai..masih lagi merengek sambil matanya tak lepas memandang aku. akhirnya kuangkat semula dari buai dan kudukung menemaniku sarapan...sehingga dia boleh tergelak semula...akibatnya aku lambat keluar ke sekolah.mak bawa muhammad melihat keberangkatan pergi aku ke sekolah. kaki kecilnya melonjak-lonjak saat aku melambai-lambai dari dalam kereta..takpe sayang...umi pergi sekolah kejap je..petang kang umi balik laa...
Muhammad Fathi...nama itu diberikan oleh arwah suamiku. pada mulanya aku mencadangkan nama Muhammad Muaz, tapi dia tak setuju..maknanya mendalam..begitu sesuai dengan apa yang Allah aturkan buat kami semua. Fathi= pembukaanku/kemenanganku.. pembukaan bagi hidup baruku dan kemenangan buat arwah suamiku. kenapa aku panggil Muhammad...tidak fathi?...mak-mak sedara dan pak-pak sedara sebelah arwah abang memanggilnya Fathi, tapi disebelah aku semua memanggilnya Muhammad, tapi aku melarang nama itu disingkat jadi mamat atau mat...biar penuh, MUHAMMAD..Aku panggil Muhammad sebab..1 - sempena nama Nabi Muhammad ( yang terpuji) Nabi Muhammad pun dilahirkan yatim. Muhammad pun sama.
2- sebab, kami suami isteri meminati adik Muhammad Al-Hafiz kecil tu...ingat lagi waktu aku kat sarawak mula-mula mengandungkan Muhammad, arwah abang datang melawat aku disana. bersamanya dibawa keratan akhbar tentang kejayaan adik Muhammad tu...kalau boleh dia nak anaknya jadi macam tu jgk...tinggi cita-citanya...besar juga amanah yang terpikul dibahuku..Dia juga pernah brpesan supaya anak itu menurut jejak langkahnya iaitu menghafaz Al-Quran.

Enjang pernah kata, muhammad ni sesuai jadi mudir madrasah. sebab muka seriusnya.. jarang sekali dia senyum pada orang yang tidak dikenalinya. selalunya kalau dia pandang orang pun tak lama, mesti dialihkan pandangannya. mak kata dia malu...tah la ikut sape tu?.doa umi, semoga permata hati umi ini menjadi anak soleh, beriman, bertaqwa dan berilmu dan beramal dengan ilmunya. semoga Muhammad Fathi menjadi seorang hafiz Al-Quran, Alim dan Mufti..

No comments:

Post a Comment