Monday, October 12, 2009

dear diaryku (2)...

(gambar muhammad dan thaqif)

Alhamdulillah, Allah masih memanjangkan usiaku hari ini. Hari ni memulakan hidup seawal 5.00pg..muhammad masih lena. selalunya aku bangun dia pun terjaga gak. pagi-pagi lagi aku mendegar perkhabaran tentang ayahandak yang semakin lemah. kesian ayahandak, kanser ususnya mungkin telah merebak ke hati...Ya Allah, Kau ringankanlah penderitaan bapa saudaraku dan ampunilah dosa-dosanya. Allah Maha penyayang, maha pengasih. Dia tidak pernah menjadikan sesuatu itu sia-sia. Allah akan ampuni dosa-dosa kita yang sakit sehingga kita sembuh even kalau kita tercucuk duri pun. Subhanallah... cuma kadangkala disaat kita sihat, selalu kita melupakanNYa. bila dah sakit baru kita nak mengadu padanya. kadangkala,kita tak sedar pun bila kita sihat semula. sedar-sedar dah hilang batuk, dah ok selsema...itulah manusia..yang pelupa..
Muhammad bangun pukul 6.30pg. diam je tengok aku di sejadah. tergolek-golek sorang, aku pun menghampirinya. bermain-main dengannya sampai aku leka jam sudah menunjukkan pukul 7 lebih. selalunya dia akan mengantuk semula, tapi hari ni seronok sangat bermain. mungkin sebab aku bercuti kot. kul 9 lebih, barulah aku memandikan dia.
sahabat2 mak datang kul 10.30 untuk taalim. muhammad mak bawa awal ke atas. waktu aku ke atas kulihat dia diam di pangkuan umi. emm..alhamdulillah Allah kurniakan aku anak yang tak banyak karenah. sepanjang majlis pun dia diam sahaja mendengar org membaca taalim.
tengahri aku pi kenduri kesyukuran pakcik majid yang akan berangkat ke tanah suci. ya Allah ya tuhanku, izinkan aku juga menjadi tetamuMu..
walaupun sinar hidupku terasa kusam, walaupun ingatanku terhadapnya selalu menjengah, walaupun sukar untukku kikis rasa ini...aku bersyukur padaMu Ilahi...sekurang-kurang aku ada Muhammad yang menyerikan hati dan hidup ini pabila aku membuka mata setiap hari...untuk meneruskan perjuangan ini..

2 comments:

  1. come nye muhammad..dah makin beso dah anak sedare maklang ni..hehe..x sabo nak tengok die jalan...
    =)

    ReplyDelete
  2. akak...dah empat hari muhd pandai menyusur, skrg ni makin ligat dah dia, tak leh letak brg2 depan mata dia, cepat je dia nak capai..dah nak masuk 7 bulan dah...tak lama lagi leh la mak lang tgk muhd jalan..:)

    ReplyDelete