Sunday, June 6, 2010

andai ada baiknya...

alhamdulillah, wa syukrulillah..
06/06/2010..

ramai memilih tarikh ini untuk mengadakan walimah, membina mahligai kasih nan indah..dan alhamdulillah, hari ini aku berjaya menjalin silaturrahim bersama ustazah kepada adikku,ustazah juliana yang mendirikan rumahtangganya pada hari ini di maran. semoga Allah memberkati pernikahan ju dan dilimpahi mawaddah, rahmah dan sakinah selama2nya.

sepanjang perjalanan, aku memandu tenang, jalan lama kuantan-temerloh agak sibuk, tapi 70% fikiranku sebenarnya bukan atas jalan raya, tapi menerobos ke kenangan-kenangan manis bersama si dia. salahkah andai aku masih mengingatinya?bolehkah andai memori2 indah itu kuungkap lagi?aku masih berkira2..tapi, padaku, andai ada baiknya, andai ada manafaatnya apa yang bakal kucatatkan ini..ambillah buat pegajaran dan amalkanlah..semoga ada 'saham' buat si dia disana dan ada ganjaran buat si penulis ini. niat dihati perlu dijaga, silap2 mengundang syirik kecil pula, wal'iyazubillah..

sebenarnya aku ingin berkongsi beberapa tips2 utk rumahtangga yg inginkan mawaddah, rahmah wasakinah..layakkah aku berbicara soal ini?aku bukan siapa2, hanya ingin berkongsi pengalaman dan kenangan.bolehkan...(dari pengalaman dan pandangan seorang muslimah untuk muslimat)

1) get 1 free all..

ish, cakap omputih la plak aku..hehe..sebenarnya, apabila selesai saksi2 mengucapkan perkataan sah!, bermakna wanita itu telah menukar statusnya dari cik kepada puan, dan mrs lelaki tersebut. dan bermulalah tanggungjawab sebagai seorang isteri, berat tapi indah..biasanya selepas selesai upacara akadnikah, kita akan bersalam-salaman dengan tetamu yang hadir, dengan mak mertua, ayah mertua dan adik2 ipar kita. sebenarnya kita bukan sahaja dapat memiliki si dia, tapi juga memiliki maknya, ayahnya, adik beradiknya, keluarganya dan qariahnya..

kes aku plak,arwah abang yang mengingatkan aku tentang ini semua, mak aku adalah mak dia, mak dia adalah mak aku, so, takde istilah mak abang telefon tadi..no, mak kita sama2..jadi untuk membezakannya aku biasakan dengan mak jenderak dan mak relai..best tau, ada 2 mak, ada 2 ayah,ayah takde masalah sgt sbb aku panggil ayah aku apok, so, satu apok, satu ayah..dan utk kes aku ni..aku mengenali mak lebih dulu dari si anaknya, arwah suamiku.waktu keluarganya datang merisik aku, aku melayan bakal ibu mertuaku itu makan, waktu tu la aku mula berkenalan dengan mak,dan menceritakan tentang adik beradiknya yg 12 org tu...ramai awak..puas aku nak mengingatkan..waktu nak balik tu, mak peluk aku, sampai bila2 aku ingat pelukan pertama mak sebab 1st time tgk muka mak, aku takut sebenonya tapi sebenarnya mak seorg yg sgt2 penyayang.emm..waktu tu aku tak kenal pun abang, sampailah dekat nk kawin pun, aku cuma tgk gambo je..bila dkt nk kawin btl2 baru la ada jumpa itupun dgn keluarga ats urusan2 berkaitan walimah tu..

2)1+1=2=1

sifir pe la plak ni?..explanation ttg sifir tu, gini..dulu waktu bujang2 dulu, kesana kesini sorang2 atau dgn kawan2 tapi bila dah kawen, kita akan berdua la plak dgn suami.tolonglah,saudara-saudari seislamku..kalau boleh elakkanlah berdua-duaan dgn sidia kalau belum sah. sebab kalau umur panjang kita akan berdua dengan dia lama lagi,(takut timbul plak rasa jemu..betul, ada kes jemu ni tau.. )yelah..tak dinafikan, kalau ada rezeki tambah dgn anak2..kalau sebelum kawen kita tak biasa dgn dia, indah sgt nikmat bercinta secara halal selepas kawen..dapat duduk bersama sebumbung, jangan risau pasal rezeki, walau ciput camne pun gaji cik abe tu..insayAllah Allah cukupkan kalau pernikahan kita ini diberkati..

kes aku plak, aku dgn arwah suami, Allah uji kami duduk berjauhan selepas kawen, aku bertugas di sarawak bumi kenyalang dan dia di lipis pahang. sokmo abg cakap, abg redha sayang berbakti disana..nak sgt2 duduk sekali, tapi Allah knows the best.dia sabar sgt dgn ujian ini, tapi aku selalu tersasar..Ya Allah, ampunilah aku atas segala dosa2 aku, Dia Maha Mengetahui segala2nya.tapi kesabaran abg menguatkan aku, tak pernah putus asa utk turun naik putrajaya. duit gaji banyak habis kt mr. tony fernandez, toke airasia tu..tapi tu lah nak kata, rezeki Allah bagi tu cukup je (malah kdg2 berlebih)walaupun aku atau dia akan terbang sebulan sekali..

3)panggillah dgn panggilan yg menyenangkan.

bila berkawen, kita ada seseorang yang akn kita cakap dgn dia sokmo2..jadi seeloknya kita gunakanlah panggilan yg kita suka dan lebih2 lagi dia suka.nak panggil apa, honey ke..hubby ke, habibi ke..tak kisah, asal best dengar kt telinga, senang di jiwa..ada sorg sahabat tu pernah ckp, dia tak nak panggil isteri dia ayang sbb nanti jd aye, aye bahasa klate ialah ayam..entahlah, itu pendapat dia..mgkn benar bg org klate..

kes aku plak,mula aku kawen, aku mmg panggil dia abang dan aku bahasakan diriku dgn nama aku je..tapi dia panggil aku sayang..mula2 kekok gak, aku still bahasakan nama aku..sampai dia tanya, sayang tak suka ke abang panggil syg,syg?alamak..tak, cuma perlu latih lidah dulu..tak sampai seminggu, ok dh lidah aku..aku suka panggilan tu, sampai aku cakap kt dia, abg janji panggil syg, syg, sampai kita tua tau..abg tukar janji dgn aku plak, syg janji syg pakai tudung labuh ni sampai tua tau..
ya, aku juga dh berjanji dgn dia psl tudung tu, tapi takdir Allah mengatasi segalanya..dua tahun selepas kawen, aku tidak dgr lg org itu memanggilku syg..kerana dia telah tiada..

opss..aku perlu menghentikan dulu catatan itu..nak blog walking dulu la..cari kekuatan..ada air mengalir dipipi..air ape tah..dah janji dgn diri sendiri, tak mau menangis..sebelum ia lebat, baik aku stop dulu..insyaAllah, ada umur,akan kusambung semula..


mrs fuad.
11.26pm
kg.loyang.

No comments:

Post a Comment