Wednesday, June 23, 2010

bila izrail datang..

assalamualaikum..

salam ukhuwwah..

ajal maut di tangan Allah..segalanya telah tertulis di luh mahfuz..

seawal jam 6.30pg tadi, kami dikejutkan oleh berita kematian salah seorang penduduk felda ini..Allahyarham Nordin bin Long. Pengerusi Koperasi Felda Jenderak Utara merangkap ketua blok 24 (kalau tak salah aku laa..)umurnya 46 tahun, meninggalkan seorang isteri dan 2 org anak.
jam 8.15 pg tadi kebetulan aku free, so, pi la melawat jenazah.ramai org melawat dan menghadiah bacaan Yasin. ramai menangisi pemergiannya. dia seorang ketua yang berwibawa, sentiasa tersenyum dan selalu menolong orang. pemergiannya mengejut, akibat strok setelah jatuh di dalam bilik air. sampai akak aku pun cakap (dlm msg)baru lagi nampak dia, senyum je..jenazahnya juga begitu, seperti tersenyum saja..

sabtu sebelum ni (19/06/10)
aku melawat jenazah maklang timah..sepupu wan (baca:nenek) aku, so,pangkat nenek saudara aku la..umurnya 70an..sudah lama uzurnya..

rabu (16/06/10)
awal pagi juga,dalam jam 7.00pg, telefon mak berdering. panggilan dari wan aku yang menyatakan pakcik jak (abas) yang tinggal di belakang rumahku sedang nazak. wan yang tinggal hampir 20km dari rumahku sudah mendapat berita, sedangkan kami yang tak sampai 2km tak dengar berita. sesudah sarapan, kami bergegas ke rumah sepupu mak tu. pakcik sedang terbaring tidak sedarkan diri. hanya dengusan nafasnya sahaja kedengaran. sekali aku perhatikan, terdetik di hatiku, mungkin dah tak lama..sbb, kata org2 tua, andainya lututnya sudah jatuh, hidungnya sudah jatuh, badannya sudah melekat di baringan (tidak ada ruang lagi) menandakan tak lama ajalnya akan sampai..aku tak pandai gak, tapi detik hatiku berkata begitu..kami cuma melawat dan tidak lama kemudian kami pulang, sebenarnya kami org luar yg pertama sampai, mereka sekeluarga sudah membacakan yasin, tetapi sewaktu kami sampai, mereka berhanti seketika untuk bersarapan. jadi untuk tidak mengganggu mereka bersarapan, kami pun pulang dulu..dalam pukul 11pg, emakku pergi sekali lagi. sebenarnya lagi 3 hari, iaitu sabtu, akan diadakan kenduri menyambut menantu di rumah pakcik jak tu..jadi org ramai telah datang untuk medirikan khemah dan sebagainya. apabila emak sampai ke rumah itu, emak mencadangkan supaya pakcik diberi air gula, sebab pakcik pengidap kencing manis yg serius. setelah diberi beberapa sudu..pakcik tersedar..namun pada jam 2.00ptg, pakcik kembali ke rahmatullah..aku hanya sempat ke kuburan sebab aku keluar ke temerloh kerana ada urusan..

tidak dinafikan, sejak setahun ini, kematian terlalu kerap berlaku di tempatku..yang pergi tidak akan kembali lagi,sudah cukup masanya untuk membuat bekalan..tidak akan dikembalikan lagi walau hanya untuk mengucapkan satu subhanallah..

dan..pada hari sabtu yang lalu, aku juga dikejutkan dengan satu cerita, makteh aku (mak sedara sepupu arwah suami, merangkap mak sedara sepupu aku gak-sebab makteh kawin sepupu mak) singgah ke rumah kerana mereka sekeluarga pergi ke kenduri arwah pakcik jak..makteh tanya aku, selalu ke pergi kubur arwah? aku cakap selalu.kenapa? dia cakap ada org kg cakap kat dia, kubur arwah 3 beranak (arwah abg, mak dan ayah ditanam dalam satu liang) ni lain dari yg lain..dia kata kuburnya bersih cam ada org jaga..aku cakap takde sape yg jaga, sbb adik beradik arwah semua dok jauh2..jarang balik, kalau aku balik baru depaorang ikut aku ke kubur.kubur tu tak ditumbuhi rumput, tanahnya masih tanah merah..tapi pokok dan batu sungai yg ditanam di kepala dan kaki hidup subur..aku yang tak pernah terfikir tentang itu pun memikirkannya..ya betul!..rumput tak naik atas kubur tu, tapi disekelilingnya penuh dengan rumput..selalu kalau aku datang pun, baca yasin, berdoa dan balik..kadang2 hanya sempat membaca surah al-fatihah, selawat dan surah al-ikhlas sahaja.yelah aku tau, baca dimana2 pun takpe..tak pi kat kubur, sampai gak..tapi aku ada kekuatan bila tgk kubur tu..memikirkan yang hidup ini sementara saja, sampai masa aku akan menyusul juga..tenang tau kalau pi kubur..tentang kubur arwah tu, aku tak tau laa..makteh ada tanya sorang ustaz tu...diberitau apa yg ustz itu katakan, andainya benar, alhamdulillah..semoga Allah terus memelihara abg, mak dan ayah disana..wallahua'lam..

bila izrail datang memanggil..

Ya Allah ya tuhanku, akhiri hayat kami dengan kesudahan yang baik dan janganlah Engkau akhiri hayat kehidupan kami dengan kesudahan yang buruk..Amin ya Rabbal 'Alamin..

ummu fathi,
4.36pm.
FJU.

No comments:

Post a Comment