Sunday, June 13, 2010

tarbiyyah cuti sekolah.

Alhamdulillah, segala puji buatMu Ilahi..Selawat dan salam buat RasulMu yang tercinta, Rasul akhir zaman.

Alhamdulillah.

Bahagia.

Puashati.

Seronok.

Alhamdulillah..alhamdulillah..rasanya dan sememangnya tidak mampu kumenghitung segala nikmatMu Ya Allah. Sekarang dan baki seminggu lagi aku sedang diberi nikmat bercuti oleh Allah, nikmat ke? Ya, nikmat..nikmat masa lapang yang jarang2 manusia menghargai dan mensyukurinya.

Di saat insane lain masih terkejar2, masih berperang dengan masa, alhamdulillah, Allah kurniakan banyak masa lapang, maka, wajiblah aku mensyukurinya dengan menggunakan masa yang ada sebaiknya. Alhamdulillah aku gunakan sepenuhnya untuk anak bujangku itu..hehe..dah bujang ke Muhammad fathi?

Melihat anak membesar depan mata, juga nikmat Allah. Melihat Muhammad fathi bergelak tawa gembira melihat umi yang berada sentiasa di depan matanya. Alhamdulillah, Muhammad fathi sudah sihat sepenuhnya. Dan seminggu ini tempuh selera makannya menggebu2..lepas makan, makan lagi, tak lama lagi minta nak susu pulak, pastu makan lagi..subhanallah..seronok umi tengok. Antara hikmah Allah beri sakit kat Muhammad minggu lepas.

Badan Muhammad pun dah naik sikit. Kebetulan cuti ni ramai sepupu2 dia balik, so, punyalah susah Muhammad nak tidur. Asyik nak main je..pastu gelak..tapi dalam main2, aku tak lupa untuk mendidiknya..

Tarbiyyah untuk minggu ini-> mengkoordinasi tangan dan mata sambil belajar menabung.

Muhammad fathi sudah pandai memasukkan syiling2 ke dalam tabungnya. Awal cuti dulu dia masih tidak pandai memasukkan syiling tu dalam tabung, sebab lubang tabung tu kecil, syiling tu agak besar, dan dia tak pusingkan syiling mengikut lubang tabung tu, memanglah tak masuk, selepas percubaan pertama, dicubanya lagi atas dorongan motivasi ektrinsik umi..maka akhirnya dia berjaya memasukkan syiling ke dalam tabungnya. Sekarang ni pantang jumpa syiling, mesti sibuk cari tabung dia. Disamping tu, aku juga berjaya menjawab persoalan yang berlegar di otakku, adakah Muhammad fathi kidal? Jawapannya, tidak, sebab dia tak boleh memasukkan syiling menggunakan tangan kiri. Sebelum ini dia banyak menggunakan tangan kiri, sehinggakan aku jadi confuse, betul ke Muhammad fathi ni kidal, aku tak kisah sebenarnya, sebab arwah abah dia pun kidal. Tapi persoalan aku terjawab la sepanjang cuti ni.

Muhammad fathi juga sudah cuba untuk makan nasi menggunakan tangan sekarang. Tapi masyaAllah..berterabur nasi jadinya..rasanya yang keluar dari pinggan lebih banyak dari yang masuk ke dalam mulut. Sabar je laaa…tapi seronok tengok dia nak mencuba.

Muhammad fathi juga sudah mula berjinak2 dengan iqra’..bukan aku paksa, tapi sebab selalu tengok kakak2 yang mengaji baca iqra’ jadi dia pun seronok amik iqra’ suruh aku ajar..so, umi kena ajar la…3 hari lepas, Muhammad fathi membaca ma’thurat, bunyinya macam bunyi lebah,sambil mengangguk2 kepala dan memegang ma’thurat..tengah baca ma’thurat la tu kot..tapi dalam versi Muhammad fathi..

Alhamdulillah, Muhammad fathi, ketahuilah umi saying sangat kat anak umi ni…tapi umi kena ingat Muhammad fathi ni milik Allah, amanah Allah..

Ya Allah ya Tuhanku, aku serahkan anak yatim ini dibawah perlindunganMu, di bawah pemeliharaanMu, dibawah tarbiyyahMu..aku serahkan segala2nya buatMu..aku hanya menjalankan tanggungjawabku sekadarnya..hanya Engkau yang berkuasa atas segala2nya..Ya Allah ya tuhanku, Engkau sihatkanlah tubuh badan Muhammad Fathi, sempurnakanlah jasadnya,aqidahnya, imannya, akalnya dan akhlaknya. Engkau kurniakanlah ilmu yang bermanafaat buat anakku dan semoga anakku ini menjadi penyebar ilmuMu dan agamaMu. Amin ya Rabbal’alamin.

No comments:

Post a Comment