Saturday, June 26, 2010

ujian lagi..sahabat karibku dibawa pergi..

Salam ukhuwwah..

Mataku sayu memandangnya yang perlahan-lahan menghilang dari pandangan..

Sayu.

Tapi tak sedih.

Akhirnya tersenyum..

Apalah engkau ni Aishah, kereta kena tunda pun engkau sayu..

bukan pe, pesonaku itu umpama sahabat karibku, selalu nak pi mana2 dengan dia..

hari ni,bila CCMku itu dinaikkan atas lori tunda tu dan dibawa pergi..sayu plak rasa hati..huhu..

Alkisahnya..

Semalam, aku pergi servis pesonaku yang mempersonakan itu..pas servis pi uruskan urusan bulanan..(bil2.)

Lepas solat asar di masjid temerloh, aku balik kampong jenguk wan kejap..sihat ke tak wan kusayang..selain nak menjenguk, tujuan utama adalah untuk menghantar kuih yang mak bekalkan. Sian wan dan aki, mereka hanya tinggal berdua,umur wan sudah mencecah 81 tahun, manakala aki, 91 tahun, masih kuat sebenarnya, aki masih mampu mencangkul, wan masih menanam sawi, petola dan jagung. Sekadar singgah sekejap dan berlalu pulang.

Pagi tadi,

“ju, kenapa keta awk ni?minyak hitam mengalir dah ni”..suara mak kedengaran cemas.

Aku yang sedang memasak untuk sarapan agak cuak, kenapa plak?.

Setelah selesai memasak, dapur kutinggalkan tanpa sempat dikemas, bergegas ke porch untuk melihat keretaku. Biar betul..aku rasa hampir kering minyak enjin dalam tangki ni. Tanpa berlengah aku memeriksa minyak enjin. Sah! Linking yang menyebabkan minyak di paras minima.

Apa yg harus aku lakukan. Tenang saja. Aku perlu menelefon abg yi. Pakar rujukku bab kereta ni. Beberapa kali mendail, tiada jawapan. Kak cah pulak la..kak cah mencadangkan supaya aku memanggil jiranku untuk membantu memeriksa atau ke kedai mara untuk memanggil ‘pomen’. Akhirnya aku mengambil keputusan untuk menelefon pusat servis semalam dan akhirnya dia dtg..walaupun terpaksa menunggu hamper 2 jam..takpelaa..itupun dah ok sbb depa terpaksa berkhidmat hamper 45km jauh dari pusat servis depa. Anyway, tq.syukran,,jazakumullah..

Masalah yg CCM ku hadapi ialah, terdapat kesan retak dan kebocoran pada tangki minyak enjin tu. Nak kata aku tergesel dengan sesuatu, aku pun tak pasti…akhirnya..lori tunda sampai dan CCMku berjaya dibawa ke mentakab untuk diservis sekali lagi..nasib baik ada warranty..Cuma kena bayar khidmat lori tunda tu je la..melayang gak rm2oo..

Itulah..kita merancang, tetapi perancangan Allah lagi sempurna, kerana Dia Maha Berkuasa. Dia mengetahui apa yg berlaku pada esok hari..perancangan kami sekeluarga adalah untuk menjemput adikku Norzakiah yang akan pulang dari kembara Ilmunya di Jordan selama beberapa tahun. sebab tu aku servis keta.Isnin ini InsyaAllah dia kan mendarat di KLIA jam 12tghr. Jadi, disebabkan sabtu separuh hari bekerja, ahad cuti dan hari Isnin barulah pesonaku dikerjakan oleh pakcik2 pomen tu..maka, ‘selamatlah’ impian untuk menyambut adikku di KLIA. Takpelah, wakilkan jumli je la..InsyaAllah malam isnin tu dia sampai la kat rumah ni. Leh la jumpa..macamana la muka budak kuat tido tu ek..makin kiut ke?..makin tembam ke?hehe..jangan main, adik aku sorang tu kuat tido tapi otak boleh tahan..

Masalahku sekarang, camana aku nak amik keta kat pusat servis tu ari selasa esok ek..kena naik bas ke?..ish..bukan tak nak..tapi, bas cuma ada awal pagi dan lewat ptg jer..hai, patah kaki aku takde kereta ni..kereta ini salah satu nikmat Allah bagi nak mudahkan aku, Dia tarik kejap je..dah lain rasanya..hai..aishah..bersyukurlah...

maka, nikmat tuhanmu yang manakah yang kamu dustakan?


ummu fathi,
1024pm
FJU

No comments:

Post a Comment