Friday, September 3, 2010

{novel bersiri} tahajud cinta II

Haikal merenung langit. Tabiat baru yang mendatangkan ketenangan. Kedinginan desanya menambahkan rencah santainya malam itu.Terngiang-ngiang lagi satu persatu bicara poksu malam itu.
“ ust dah ado ore ko?” faham dengan pertanyaan poksu, segera Haikal menjawab,
 “belum poksu, tgh mencari la ni.."
” gini ust, poksu ado anok sedaro, Fatimah Az-Zahra namo budok tuh, Poksu kene kalu dpt ust ngn dio, baik budaknyo, baru balik ngaji Mesir, dulu sebelum gi Mesir, dok nun Kualo Kubu, ngafa Quran..dok la cantik mano, tapi manis la jugok orenyo…”panjang lebar Poksu mnyuarakan hasrat hatinya.
Haikal berjanji utk solat Istikharah dan bertanya ibunya terlebih dahulu. Haikal yakin, jawapan dari Allah dan pandangan ibunya adalah aulawiyat untuk dia membuat keputusan.


“Dikahwini wanita itu (untuk dijadikan isteri) kerana empat perkara iaitu harta kekayaannya, keturunannya, kecantikannya dan agamanya. Maka utamakanlah (dalam pemilihanmu itu) wanita yang kuat beragama, nescaya sejahtera hidupmu”


:: Riwayat Bukhari dan Muslim ::


Fatimah tu, anok sedaro Moksu, datuk Fatimah pok sedara Moksu tu ulama, ado pondok di kg.
Berseling seli hadis itu dan penerangan Poksu, segala-galanya bagai baru memecah gegendang telinga Haikal. Rasa-rasanya garis panduan yang diberikan oleh Rasulullah dalam memilih calon isteri ada pada Fatimah Az-Zahra.
Rupanya pula? Tiba-tiba soalan itu muncul di minda Haikal. Tidak mengapa, kalau rupa tidak seberapa, tapi ciri-ciri lain yang lebih mantop mengatasi soal rupa. Tapi, alahai si gadia misteri itu?...persoalan itu meruntun hati Haikal.
Apakah aku perlu berfikir tentang gadis yang aku sendiri tidak mengenali. Apakah perlu aku teruskan permainan hati ini sedang empunya diri tidak mengetahui.


Istikharah telah dilakukan. Kini, Haikal amat pasti dengan ketentuan Pemilik hati-hati ini.

bersambung..

No comments:

Post a Comment