Monday, September 13, 2010

{novel bersiri} tahajud cinta III

Haikal memberhentikan keretanya di bawah sepohon mangga. Semua penumpang kereta bergegas turun. Tidak sabar mereka ingin menyaksikan satu upacara penting dalam hidup abang sulung mereka.
Ibu tersenyum gembira apabila Haikal berjaya melafazkan ijab Kabul tengahari itu. Seorang perempuan cantik berhias dibawa ke depan Haikal. Jantung Haikal berdegup kencang. Masakan tidak, inilah kali pertama dia menatap wajah seorang hawa yang bakal dikongsi hidup bersama.
Saat tangannya sejuk menyarungkan cincin, matanya masih lagi malu untuk menatap wajah permaisuri pilihan hati. Selesai disarungkan cincin, tangan mulus itu bersalaman dengan Haikal dan permaisuri yang baru dinikahi itu mencium tangan Haikal. Dengan lafaz Bismillah, Haikal menatap wajah yang tertunduk malu.


“Subhanallah”..ucap lisannya spontan.

“Perkenalkan, ini kembar imah, Aisyah Humaira. “ Fatimah menarik tangan seorang gadis yang sebaya dan seirasnya ke hadapan Haikal. Sekali lagi Haikal terkejut. Tadi dirasakan gadis itu sama dengan gadis berjubah itu. Tapi kini, kekeliruannya bertambah, mana satu gadis misteri berjubah dan mana satu permaisuri hatinya.
“Bezakan dengan tahi lalat, imah ada tahi lalat di bawah bibir, ira takde, tapi ada lesung pipit.” Imah bersuara ceria.
Aisyah Humaira tersenyum hambar. Terserlah lesung pipitnya, namun agak kaku pada pandangan Haikal. Sah, retina mata Haikal biasa melihat kerlipan mata ini. Mata sang kembar permaisuri hatinya kini.
Penat badannya masih terasa. Setelah seminggu berada di rumah mertuanya, Haikal kembali ke kampong halamannya. Pagi tadi, kenduri menyambut menantu selesai dilaksanakan.
Terkenang sepanjang dirumah mertuanya. Beberapa kali Haikal tersilap memanggil Aisyah Humaira dengan gelaran khas untuk isterinya. Hatinya tidak keruan. Air muka Aisyah Humaira juga nampak agak tegang. Nampak sangat kembar isterinya tidak menyukainya. Hari kedua dia berada di sana, kembar isterinya telah kembali ke tempat kerjanya. Sebuah tadika islam berhampiran masjid Sultan Ahmad Shah.
Patutlah selalu terserempak, rupanya kerja dekat dengan masjid tempat Haikal bertugas sebagai imam.
Alhamdulillah, segala puji buatMu ya Rabbi, syukur tak terhingga atas segala nikmat yang Engkau kurniakan. Allah telah aturkan yang terbaik buatku. Monolognya berlagu. Jodoh pertemuan semuanya ditanganNya.walaupun dia pernah tersyok sendiri, namun Haikal pasti Fatimah Azzahra adalah jodoh yang terbaik buatnya.


bersambung..

No comments:

Post a Comment