Friday, September 17, 2010

yess!!..aku menang..

salam ukhuwwah..

Raya dengan pelbagai cerita..masih lagi dalam mood raya walaupun hari ini adalah hari pertama persekolahan. Disebabkan masih dalam mood raya, majoriti kelas, murid yang hadir hanya separuh sahaja. Tambahan pula, dari pagi sehingga sekarang bumi masih ditimpa hujan renyai-renyai..redup dan sejuk.

Sebenarnya nak cerita pasal semalam. semalam dalam dilema. malam kelmarin (baca:rabu malam khamis) terima mesej dari sahabat yang mengajak datang ke rumah dan mesej dari adik2 ipar (adik arwah abg) yang mengajak menziarahi mak-mak sedara belah arwah mak. teringin sangat2 nk gi ziarah mak sedara arwah mak yang seiras arwah mak. hilang rindu pada arwah mak kalau menatap wajah mak itam kerayong.

Dalam masa yang sama, ayah aku mengajak ke rumah saudara-mara di Raub. tidak memberi jawapan. kerana hati teringin ke temerloh. sehingga pagi masih buntu. hati masih berat untuk ke temerloh. Ayah tidak memaksa, dan berura-ura untuk membawa sendiri CAP 209 ke Raub. Mendengarkan hasrat hatinya yang mahu memandu CAP aku jadi tidak keruan.

Akhirnya, aku membatalkan hasrat untuk ke Temerloh dan menawarkan diri menjadi driver pada ayah dan mak. Sepanjang perjalanan, bisikan dan hasutan syaitan masih terdengar di telinga. Kutulikan telinga dari hasutan itu dan beristighfar sepanjang jalan. Sehingga hampir 30km, barulah aku berjaya menewaskan bisikan dan membuang segala nafas ketidakpuasanhati.yess..aku menang...syaitan dah kalah..lalala.

Sesungguhnya aku manusia yang lemah. Apabila bertembung keinginan sendiri dan tanggungjawab sebagai seorang anak..sepatutnya aku perlu mendahulukan kehendak ibu bapaku. Alhamdulillah, aku berjaya membuat keputusan yang paling baik semalam. Memandu hampir 300km dengan anak yang kurang sihat. mungkin disebabkan niat hati aku yang terpaksa dipelihara dari awal dari terpesong, (disebabkan hasutan bertalu2 dari makhluk yang terlepas dari belenggu ) Allah membantu aku. Muhammad yang kurang sihat hanya tidur sepanjang perjalanan, selalunya aku risau nak memandu jauh kerana Muhammad akan kedepan dan ke tempat penumpang. Terlalu aktif, sehingga pernah sekali dia menukarkan gear kereta dengan tidak sengaja.

Aku teringat kisah para sahabat yang mendahulukan sahabat yang lain untuk minum air sedang diri sendiri nazak, sehingga akhirnya ketiga-tiga sahabat syahid. Inilah konsep ithar yang menjadikan para sahabat menjadi generasi yang unggul berjaya di dunia dan di akhirat. sedang kita? mengkoreksi diri..terlalu jauh bezanya kita. diri sahabat yng hampir nazak, mendahulukan sahabat yang lain yang juga inginkan air. andai kita?mampukah kita melakukan sedemikian.Ya Allah, lemahnya diri ini..


ummu fathi @ skju
12.53pm.

No comments:

Post a Comment