Sunday, January 16, 2011

ibrah dari peristiwa itu..

salam ukhuwwah..

Alhamdulillah, syukur pada Allah taala..Allah tidak lokek, tidak kedekut, tidak jemu memberi nikmatNya yang pelbagai..hanya manusia saja yang tidak mengingati, tidak mensyukurinya..semoga kita tergolong dalam golongan manusia yang bersyukur..

kali ni nak citer pengalaman sendiri..masih berkaitan dengan emosi..selalu emo-emo ni berkait rapat dengan perempuan kan..tapi lelaki pun Allah jadikan beremosi jugak, cuma mungkin sebab orang lelaki ni tanggungjawab besar, so, hal-hal yang berkaitan emosi ni selalu dia letakkan ke tepi saja..

waktu aku kat UIA dulu, aku memang dari tahun satu sampai habis dok kat mahallah sumayyah..pernah jadi EXCO Sumayyah Representative Council..jadi secretary cabuk je..pernah berdepan dengan satu kes cubaan bunuh diri..


kebetulan plak, org yang nak bunuh diri tu roommate aku..aku namakan akak tu, Kak I..aku tak rapat sangat dengan dia..bilik tu bercampur course, so, aku ngan kawan aku masuk bilik tu berjumpa la ngan akak tu ngan kawan dia, course HS..kak I amik course LAW..

pada hari kejadian, aku balik awal ke bilik disebabkan lecturer membatalkan kelas tengahari tu..so, aku terus balik ke bilik..sampai bilik, senyap sunyi je sebab kebanyakan student blok C tu pergi kelas..masuk bilik aku letak beg dan nak keluar jap ke toilet..then, aku ternampak macam akak tu terbaring atas lantai..compartment kak i setentang dengan compartment aku..aku pun tegur la kak i, ingatkan dia tertidur atas lantai..tapi dia diam je..aku pun jenguk kat compartment kak i, agak bersepah barang2 dlm tu..then, aku tengok mulut kak i berbuih..kenapa ni kak i..kat tangan kak i plak ada sebotol dettol yang hampir habis..aku syak, kak i minum dettol la ni...

aku pun menjerit minta tolong kat kawan2 aku kt blok tu, tapi sorang pun takde..last2 aku lari kat makcik guard.minta tolong..guard pun telefon ambulans dan ofis mahallah..aku lari semula ke tingkat 3 bilik aku, makcik guard pun ikut aku..kami berdua angkat kak i yang tak sedarkan diri..sampai bawah, ambulans sampai..aku pun terus masuk ambulans then dibawa ke klinik UIA.

sampai klinik UIA, doktor dah menunggu, kak i tak diturunkan dari ambulans, doktor check sekjap dan terus kena bawak ke HKL..doktor pesan kat aku jangan bagi Kak I tertidur, sebab dokotr tu dah sedarkan kak i..tapi kak i masih mamai..antara sedar dan tidak..aku kena sentiasa pastikan kak i sedar..

maka bermulalah pengalaman pertama aku naik ambulans..(pengalaman kedua waktu nak bersalinkan muhd, hopital LIPIS-TEMERLOH). aku masih ingat waktu tu..aku dah lah takut..ambulans tu pulak bawa laju..jalan pulak tengah sesak dan jem..aku rasa cam naik roller coaster (tipu je-> aku mana pernah naik roller coaster) balaghahnya laaa..tugas aku kena pastikan kak i sedar..dalam keadaan aku sendiri terhuyung hayang dlm ambulans tu..dah la dlm hati ni asyik doa..kak i, jangan mati lagi...huhu..(korang cuba bayangkan keadaan aku waktu tu...)

sampai HKL depa terus bawak masuk emergency room..lama aku dok sorang2 kat luar tu, madam Zuhairah principal mahallah sampai kat HKL..dia tanya macam2 kat aku..aku jawab apa yang aku tau je la..aku ceritakan secara detail apa yang terjadi..

tak lama tu polis datang,. dia berbincang dengan madam zu..akhirnya polis tu cadangkan aku kena buat laporan polis gak, takut apa2 jadi kat kak i, aku plak yang kena charge, sebab aku yang pertama jumpa kak i..so, first time plak berdepan dengan polis..kena wat laporan polis..(pengalaman kedua, waktu kat sarawak..jadi saksi kes culik..)

akhirnya petang tu kak i sedar sepenuhnya..madam zu cuba slow talk dengan dia tanya apa yang berlaku..kak i ceritakan sebenarnya dia putus cinta..pakwe dia lari tinggalkan dia..kak i pun banyak masalah lain, family problem..dia datang dari sabah nak belajar, tapi terpaksa kerja sambil belajar then, subject pun banyak sangkut..extend sem..macam2...madam zu tanya aku, adakah kak i dh pregnant, aku ckp tak tau..mdm zu slow2 tanya kak i, alhamdulillah maruah kak i masih terpelihara..

itulah pengalaman aku berdepan dengan cubaan bunuh diri..sebenarnya selepas dari peristiwa tu pun, kak i masih berusaha menamatkn riwayat hidupnya..dengan cubaan mengelar tangannya dengan pisau..mujur kawannya nampak..aku cuba gak bercerita dengan kak i, ajak kak i ngaji, baca yasin supaya dpt tenangkn fikirannya..sebenarnya Allah masih sayangkan kak i, sebab cubaan dia nak bunuh diri semuanya gagal..

sebenarnya, aku tak niat pun nak buka aib kak  i atau student UIA, tapi aku citer ni supaya korang ambil pengajaran..ada kaitan dengan entry aku yang lepas..petua baik punya...nyawa kita ni Allah pinjamkan pada kita, bernilai sangat..walau sebesar mana ujian, dugaan dan masalah yang kita hadapi..jgn sesekali fikir utk bunuh diri..dosa besar..kawallah emosi..kalau teruk sangat pun doalah.."Ya Alah ya tuhanku, berilah kehidupan buatku andai itu baik untukku, dan matikanlah aku andai itu baik untukku.."

fikirkanlah bahawa, mati bukan satu jalan penyelesaian, makin besar masalah ada..dah la bunuh diri..tak dan nak bertaubat dengan dosa2 yang lalu dan dosa bunuh diri tu..nak beramal semula pun kita dah mati..entah2 azab Allah lagi yang menanti..semoga Allah mengampuni dosa-dosa kita..

itulah la saja pengalaman hidup aku, banyak gak pengalaman yang unik2 hidup aku ni..nanti aku citer tentang kes culik kat sarawak tu yek...sebahagian dari memori2 lalu..oklah..dah panjang entry ni..aku nak tido dulu..assalamualaikum..

p/s: tiba2 teringat, kat mana la kak i sekarang ni..semoga Allah merahmati dia dan semoga dia sedang berbahagia..


ummufathi @ FJU,
10.21pm

1 comment:

  1. hahahaaa..lawak la kak i ni..rasa2nya saya kenal kak i tu..ia maik ape ek dulu?mass com ker ape tah..skrg dia dok kat US..kawen ngan org puteh..blh tgk perkembangan life dia kt fb klu awak nak..ermm..awak ada address fb tak? blh minta? tq..

    ReplyDelete