Sunday, January 23, 2011

sahabat-->ini untuk kamu semua..

Bismillahirrahmanirrahim...


malam sudah panjang, namun mata masih belum mampu dilelapkan. seketika mengerling ke jam di dinding, jarum pendeknya sudah berada ditengah-tengah antara satu dan dua, dan jarum panjangnya sudah di angka 6. semalam dan hari ini  (ahad) cuti..jadi banyak masa dihabiskan di rumah bersama keluarga.

dalam pada itu, ada kesempatan menjejaki sahabat2 di FB. sebenarnya dah lama mencari sahabat-sahabat di Sarawak, alhamdulillah semalam dapat berjumpa dengan hampir separuh tenaga pengajar di sekolah penuh kenangan itu..SK RAKYAT JLN HJ BOLHASSAN.

juga membaca status fb kak zie, menjiwai setiap bait kata, setiap luahan rasanya..aku mengalirkan airmata..teresak2 aku disaksikan oleh keyboard lappy ini..sangat sedih..aku amat memahami bagaimana rasa kehilangan lewat 20 hari pemergian suami tersayang.

terbayang saat kita berenam makan laksa sarawak di kg no 6 (betul ke, tak ingat sgt dh kg no berapa)..aku dan abang fuad,kak zie dengan abang masdie, kak lehot dengan suaminya.. kebetulan abang fuad terbang ke sarawak cuti tu, tempat tu plak memang tempat feberet kami makan, hari tu kak zi dan kak lehot saja nak join, sambil para suami kami berkenalan.

kini, dua daripada enam antara kita telah pergi menyahut panggilan Ilahi..hanya empat antara kita yang tinggal..siapakah antara kita giliran yang seterusnya? hanya Dia Yang Maha Mengetahui..

anak kak zie sudah pandai bercakap. masih belum mengerti tentang mehnah dan tribulasi kehidupan ini. bertanyakan kemana menghilangnya sang abah..hanya linangan airmata si ibu menjadi jawapan. sabarlah sahabat..sesungguhnya Allah sangat menyayangi kita, sebab itulah kita dipilihNya untuk diuji.

masih teringat saat aku kehilangan anak sulungku dulu, kak zie dengan watak kakak sulungnya, menyabarkan aku sambil airmatanya melimpah ke pipiku saat dia mencium dahiku, memberi sedikit semangat dan kekuatan. sahabat itu ada di sisi saat aku diuji. kini giliran dia diuji..aku hanya mampu memanjang doa ke hadrat Ilahi semoga Allah terus memberati iman dia dan keluarga menghadapi saat yang sukar begini.

p/s: sihatkah lagi bapak hasanku?cikgu hashim dengan recoder yang mendayu, kak liza yg sungguh baik hati, kak aida yang ceria..cikgu wan yang suka menyuruh aku bersabar..kak janot yg suka bg tips kewangan, cikgu jamil yg suka panggil aku toke airasia, a.k.a airaishah..kak sot yg 'bising' tapi kuat bekerja..ust anuar pakar rujukku..kak ros yang penyabar.. ohh..kamek rindu gilak pada kitak orang sinun..

laman penuh kenangan

ummufathi @ FJU,
132am/23012011

No comments:

Post a Comment