Friday, January 7, 2011

ujian kesusahan vs ujian nikmat..

Bismillahirrahmanirrahim..

petang tadi, bumi segar setelah disirami hujan yang tidak henti-henti sejak pagi..muhammad menagih janji untuk di bawa berjalan pada petangnya. taktikku untuk memujuknya setelah dua hari meragam setiap kali uminya hendak ke sekolah. maka, CCM 4089 pun berlegar sekitar felda jenderak utara. sepanjang perjalanan, aku memasang radio ikim.fm dan ada sesuatu yang menyentuh hatiku saat tanganku kejap di stereng kereta.

"ujian kesusahan sebenarnya lebih mudah ditangani berbanding ujian nikmat"

masyaAllah..aku tersentap dan aku sangat2 bersetuju. seketika bermuhasabah diri, tanpa disedari airmataku mengalir.. Ya Allah, ampuni aku ya Allah..ampuni aku..tolonglah hambaMu ini ya Allah...

ramai yang bertanya diri ini, malah yang terbaru ketika di Johor sabtu lalu, "bagaimana awak menghadapi segala ujian yang bertimpa-timpa ini?" " kataku senang saja, surah Al-Baqarah ada menyatakan, 'dan mintalah pertolongan dengan jalan sabar dan solat.."

hanya dua perkara itu saja menjadi nadi kekuatan di saat2 aku mula2 menerima berita yang mengejutkan itu. kali pertama tahun 2008, saat doktor mengesahkan kandungan yang kukandung selama 38 minggu @ 266 hari itu meninggal dunia. saat tiada lagi terasa gerakan tendangan kaki kecil itu, aku juga menangis, hampir 2 jam aku menangis.. tetapi alhamdulillah, ketenangan dapat selepas aku selesai mengerjakan solat Isyak. dan airmataku tidak lagi tumpah sehinggalah abang muncul di hospital setelah selesai menguruskan jenazah.

dan ketika di Johor baru2 ini, barulah ku tahu situasi dari sebelah pihak yang ingin menyampaikan berita tentang kematian arwah suamiku. mungkin pada pandangan kebanyakan orang, berhati2 dengan wanita yang baru melahirkan anak, bimbang ditimpa depression atau kemurungan atau dengan kata biasa masyarakat kita, gila meroyan. mungkin itu yang sangat2 dibimbangi oleh kaum keluargaku hingga ada cadangan yang menyesyorkan agar berita tentang kematian suamiku itu tidak perlu sampai ke telingaku memandangkan keadaanku ketika itu. mak dan adik beradikku bertolak-tolak untuk menyuruh satu sama lain agar menyampaikan berita itu kepadaku. masing-masing duduk jauh dariku, masing-masing tidak berani!!.

namun, segala puji hanya layak ditujukan kepada Allahu rabbi..Al-Khaliq, Al-Malik, Al-Hayyi..saat aku menerima berita tersebut, aku hanya tenang..pejam mata, tarik nafas dalam-dalam..TIDAK PERCAYA..hanya itu saja..tapi zikir bergema didalam hatiku...LA HAULA WALA QUWWATA ILLA BILLAH..INNALILLAHI WAINNA ILAIHI RAJIUN..dariNYA kita datang dan kepadaNYA kita kembali...

sehingga keesokan harinya, barulah airmataku mengalir..laju dan semakin deras terutama apabila aku dibenarkan keluar dari hospital. dan apabila sampai ke rumah, aku sedikit meraung..Astaghfirullah..

aku tidak kuat sebenarnya..ramai yang menyatakan aku kuat..TIDAK..TIDAK SAMA SEKALI.. tetapi yang menjadikan aku sedikit tenang, dan boleh menerima segala ketentuan ini tidak lain tidak bukan segalanya dariNYA jua..kita hanya makhluk. tiada daya usaha, tiada kekuatan melainkan yang dipinjamkan dariNYA..

dan ujian nikmat yang aku kecapi setelah hampir dua tahun berlalu, bagiku amat payah, teramat berat..malah lebih dahsyat dari ujian kematian 4 insan yang amat2 kusayangi itu..nikmat ini  memungkinkan aku menjadi hambaNya yang lali..memungkinkan aku menjadi hambaNya yang tidak bersykur..memungkinkan aku menjadi hambaNya yang berdosa..ya Rabbi, jauhkan aku dari segalanya..

bila diuji kesusahan, tawakal pergantungan kita sedikit sahaja pada makhluk, kuatnya pada DIA. segala-galanya DIA..namun, apabila nikmat senang melingkari, nikmat sihat mendampingi, nikmat gembira bahagia menjiwai diri, nikmat masa lapang menanti..mampukah kita mensyukuri tiap-tiap satu dariNYA..MAMPUKAH KITA TERUS MENGINGATI DIA SETIAP MASA SETIAP KETIKA?sedang nikmat yang diberikanNYA tidak terkira....


terbaca suatu hadis tentang nikmat ini, ada ulama menyatakan kita perlu bersedekah sebagai tanda kita bersyukur dengan nikmat2 yang Allah berikan pada hari itu, kita senyum satu sedekah, kita menumpangkan seseorang menaiki kenderaan kita dikira sedekah, malah membuang sesuatu dari jalan yang mungkin akan menyakiti orang yang melaluinya juga dianggap sedekah. hanya kita yang selalu alpa ini saja mahu melaksanakannya seikhlas hati atau sengaja membiarkan masa berlalu pergi..tanpa apa2 sedekah hatta sekuntum senyuman penyeri diri....




senyuman si comel ini penyeri hidupku... :)



ummufathi @ FJU,
07012011

5 comments:

  1. Subhanallah,,tabahkan diri ya ukhti..ana yakin ada hikmah yg t'sembunyi..berbaik sangkalah pada Allah..

    -Sungguh,ini kali pertama ana melintasi blog ukhti..dan ini juga kali pertama ana membaca post yg berbekas hgga ke hati- Ana yakin ukhti menulis dari hati dan oleh itu sampai ke hati pembaca..mabruk ya ukhti!, membuatkan ana bermuhasabah sendirian..syukron

    ReplyDelete
  2. syukran husna, semua ujian dariNYA..smg mengambil manafaat dr blog akk yg x seberapa ini..doakn akk yer..

    ReplyDelete
  3. "terbaca suatu hadis tentang nikmat ini, ada ulama menyatakan kita perlu bersedekah sebagai tanda kita bersyukur dengan nikmat2 yang Allah berikan pada hari itu, kita senyum satu sedekah, kita menumpangkan seseorang menaiki kenderaan kita dikira sedekah, malah membuang sesuatu dari jalan yang mungkin akan menyakiti orang yang melaluinya juga dianggap sedekah. "

    ini adalah dari hadis Rasulullah, rimayat muslim..sila rujuk buku, muntakab hadis..

    ReplyDelete
  4. Assalammualaikum.. Saya pun pertama kali bace blog akak.. Serius sy bgtahu akak,smpai skrang sy masih ingat tntg kisah akak n arwah suami akak.. Klu saya jadi akak,mgkn saya xsetabah akak.. Sungguh Allah tu maha besar..

    ReplyDelete
  5. besarnya dugaan puan. Semoga tuhan merahmati kehidupan puan seisi keluarga

    ReplyDelete