Friday, January 1, 2010

muhammad fathi


salam..

malam yang kelam,

jam di dinding sudah menunjukkan pukul 12.21 pg, 1hb Januari 2010..mataku masih tidak mahu lelap..terasa ingin mencoretkan sesuatu sebelum 'mati kecil' ini menjemputku..

muhammad sudah lama lena, sejak jam 8 mlm tadi..kebiasaannya begitulah anak kecilku itu, jarang sekali berjaga dan memaksa aku berjaga sama, kecuali kalau kesihatannya tidak mengizinkan..

muhammad..sudah mencapai 9 bulan (2 hari lagi..)dia semakin bijak dan comel..(kalau tak umi dia puji siapa lagi nak puji...) jgn marah...hehe..namun dalam usianya yang kecil itu...seringkali membuatkan airmataku berlinangan...

dia semakin pandai mengatur rutin hidupnya, setiap petang, umi atau cik inahnya 'wajib' membawa dia keluar rumah..menikmati keindahan petang dengan kesibukan motor2 yang lalu lalang di depan rumah..dan dia juga sudah pandai nak naik motor..selalunya aku hanya memegangnya untuk duduk diatas motosikal atuknya..tiada siapa yang mahu membawa muhammad bersiar-siar naik motor..aku tak pandai bawa motor, kalau la abahnya ada...astaghfirullah...selalu saja fikiranku memberi ruang kepada syaitan mencucuk...Ya Allah ya tuhanku ampuni aku ya Allah...

aku tahu, sebolehnya ahli keluargaku tidak pernah menyisihkan muhammad..tidak mahu aku terasa yang MUHAMMAD ANAK YATIM...ya Allah berilah kekutan padaku untuk membesarkan anak ini tanpa rasa kekurangan pun...supaya dia tidak berasa rendah diri berbanding orang lain...

muhammad anak umi...aku akan kisahkan padanya kelak pabila muhammad sudah besar tentang arwah abahnya yang soleh, aku akan ceritakan padanya tentang arwah nenak dan akinya yang penyayang...aku akan beritahu dia yang kami semua menyayangi Muhammad..dan yang pasti Allah lagi menyayangi kita, sebab itu kita orang yang dipilihNya untuk diuji...

muhammad fathi, semoga anak umi ini menjadi anak yang soleh, hamba Allah yang soleh yang memberi manafaat pada orang lain, menjadi hafiz al-Quran, alim ulama dan mufti..umi doakan muhammad berjaya dunia akhirat...amin ya rabb..

No comments:

Post a Comment