Thursday, January 7, 2010

tragedi 030409 siri 4


salam..

memori dan ingatan masih disitu..masih pada peristiwa2 itu, walau beribu dan berjuta kali pusingan jam berlalu..rasa hatiku masih sama, masih seperti dulu..

dalam kesibukan seharianku..sesekali ingatan aku terlayang padanya..terutama pabila tiba hari khamis (ari ni laa..), aku amat suka melihat abg segak dalam baju batiknya, walaupun hanya sehelai itulah yang selalu dipakainya..(kesian abg...) :( . aku masih terasa hanyatnya tangan abg sewaktu aku bersalam dengannya khamis terakhir itu..ya, setiap hari, sebelum ke sekolah, aku akan menghantarnya ke halaman dan bersalam dengannya..dan dibalas dengan kucupan di dahiku..aku akan melihatnya sehingga bayang-bayangnya hilang di sebalik jalan..begitulah rutin ku selama sebulan aku disisinya...sebulan yang terakhir...

syukur Alhamdulillah..Allah telah aturkan yang terbaik buat diriku..Allah telah memberi peluang untukku bersama abg selama sebulan lebih itu..dan kurasakan itulah saat paling indah dalam hidupku..

aku bersyukur kerana mengenalinya..dia memang baik, selama aku bergelar isterinya, tidak pernah sekali pun dia meninggikan suara,bukan saja padaku, juga pada sesiapapun..tidak pernah kudengar keluar perkataan yang tidak elok dari mulutnya, jauh sekali untuk menceritakan keburukan orang lain..seandainya aku membuka mulut untuk bercerita mengenai orang, pasti akan ditegurnya, tapi dalam bentuk gurauan...

dia mendidik aku sebaiknya.. pernah sekali dia menegurku untuk berkata lebih lembut dengan mak(mak mertua dia), biasakan guna perkataan minta tolong bila meminta mak buatkan sesuatu..tegurannya yang akan kuingat sampai bila-bila..

sekali tu pernah lengan aku dicubitnya..sebabnya, aku tak pakai sarung lengan tu..bukan sakitpun..cubit manja jer..dia nak mendidik aku supaya menutup aurat dengan sempurna..dan dialah perunding imej aku...saringannya untuk aku mendapatkan sesuatu pakaian selalunya agak ketat...selalu membuatkan aku merajuk...:[ tapi dia pandai pujuk...:)

dia seorang yang sangat hormatkan ibunya..awal perkahwinan kami..dia telah menjelaskan padaku,

abang akan letak sayang no 3 dalam hati abg..
haa...no 3..tokojut den! sapo lai? ado org lain ko?
pertama;Allah..
kedua;mak abang..
ketiga;sayang..
takpe ke?...tanya lak tu..nasib baik aku faham...kedudukan anak lelaki dalam keluarga, terutama dia, anak lelaki sulung...

dan...sememangnya dia amat rapat dengan mak..sehinggakan ke akhir hayatnya, mak pergi bersamanya di atas pangkuannya...

No comments:

Post a Comment